Tesla's dalende verkoop in Europa: het einde van het tijdperk van dominante EV's?

Tesla ziet zijn verkoopcijfers in Europa dramatisch dalen. De Amerikaanse autofabrikant had in februari van dit jaar zijn slechtste maand in vijf jaar, met een verlies van maar liefst 44 procent in de leveringen. Dit lijkt te wijzen op een verschuiving in de markt, waarbij nieuwe concurrenten als Volkswagen, BYD en Hyundai snel terrein winnen.
In februari 2025 registreerde Tesla in Europa slechts 15.737 nieuwe voertuigen, wat hem nog steeds op de tweede plek in de lijst van meest verkochte elektrische auto’s plaatste, maar ver achter Volkswagen. De ID4 van Volkswagen, bijvoorbeeld, had een stijging van 180 procent ten opzichte van het vorige jaar. Tesla’s Model Y, voorheen een bestseller, zag zijn cijfers met 56 procent afnemen, terwijl de Model 3 een daling van 14 procent te verwerken kreeg. Dit roept de vraag op of de vernieuwde Model Y en andere strategische veranderingen voldoende zullen zijn om de verkoop op te krikken in een steeds competitievere markt.
De bredere EV-markt in Europa laat echter wel een groei zien van 24 procent, ondanks de slechte prestaties van Tesla. Nieuwe modellen van verschillende merken, zoals de Renault 5 E-Tech en de Volkswagen ID7, winnen snel aan populariteit. Tesla's daling in de verkoop is dus niet representatief voor de algehele trend in de markt voor elektrische voertuigen. Ook hybride auto's blijven geliefd, met een marktaandeel van 35 procent, ondanks een daling in de verkoop van traditionele benzineauto's.
De dalende cijfers van Tesla kunnen deels worden toegeschreven aan de toegenomen concurrentie, maar ook aan de veranderende consumentenverwachtingen. De hele ophef rondo Elon Musk zal er naar waarschijnlijkheid ook geen positieve invloed op hebben. De nieuwe model Y moet weer een boost gaan geven, maar of het dit kan waarmaken is nog maar de vraag.