Trump voert importheffing auto's in: kwart duurder vanaf april

Vanaf 2 april wordt het voor Amerikanen duurder om een auto te kopen die niet in eigen land is geproduceerd. President Donald Trump kondigde een nieuwe importheffing aan van vijfentwintig procent op alle voertuigen die buiten de Verenigde Staten gebouwd worden. Trump wil hiermee de Amerikaanse auto-industrie een stevige impuls geven en verwacht zo ruim honderd miljard dollar aan extra belastinginkomsten binnen te halen.
Belastingvoordeel voor Amerikaanse auto's
Tijdens een persbijeenkomst vanuit het Oval Office benadrukte Trump dat de maatregel in principe definitief is voor zijn gehele ambtstermijn. Daarnaast presenteerde hij plannen om Amerikanen extra te stimuleren om voor lokaal geproduceerde auto's te kiezen. Zo wil hij via het Congres regelen dat de rente op leningen voor Amerikaanse auto's belastingaftrekbaar wordt.
Onduidelijkheid voor auto-onderdelen
Voor autofabrikanten leidt de maatregel tot verwarring, vooral op het gebied van onderdelenproductie. Trump stelt namelijk dat Amerikaanse onderdelen vrijgesteld blijven van extra heffingen, ook als ze gebruikt worden in auto's die in het buitenland zijn samengesteld. Hoe de regering dit precies gaat controleren en uitvoeren, blijft vooralsnog onduidelijk.
Impact op populaire automerken
Vooral automerken uit Japan, Zuid-Korea en Duitsland zullen flinke prijsverhogingen zien door de heffing. Maar ook Amerikaanse automerken worden geraakt: modellen als de Ford Maverick, die in Mexico wordt geproduceerd, en bepaalde Chevrolet Silverado-uitvoeringen uit Mexicaanse fabrieken, worden eveneens aanzienlijk duurder.
Heffing blijft nog onzeker
Dit is overigens niet de eerste keer dat Trump zware importheffingen invoert of aankondigt. Eerdere voorstellen werden vaak op het laatste moment aangepast of afgeblazen. Of deze nieuwe heffing daadwerkelijk vanaf 2 april doorgaat, blijft daarom voorlopig onzeker.