Knoppen maken comeback: Hyundai zegt nee tegen schermverslaving

Nieuws 7 april 2025 2 minuten Robbie Janssen
Hyundai
Shutterstock

Autofabrikanten stoppen dashboards steeds vaker vol met megaschermen, maar Hyundai kiest juist voor eenvoud. Volgens de ontwerpers werken fysieke knoppen beter én veiliger. Daarmee zwemt het merk tegen de stroom in – en dat is verfrissend.

Minder stress, meer focus
In een wereld waarin alles digitaal moet, durft Hyundai openlijk te zeggen waar het op staat: te veel schermen zorgen voor stress. Volgens de ontwerpafdeling van het merk voelen bestuurders zich “geïrriteerd en overprikkeld” door overdaad aan touchscreens. Senior Vice President van design Simon Loasby zei in een interview met Autocar dat het nieuwe interieurontwerp draait om één doel: “Je wilt niet dat mensen naar het scherm kijken, maar recht vooruit.”

Volgens Loasby helpt spiergeheugen om functies snel te vinden zonder het verkeer uit het oog te verliezen. Niet elke functie krijgt een fysieke knop, maar veelgebruikte instellingen wél. Denk aan airco, volume of stoelverwarming – dingen die je snel wilt bedienen zonder door menu’s te scrollen.

Knoppen zijn duurder, maar geliefder
Luc Donckerwolke, hoofdontwerper bij Hyundai, was opvallend eerlijk over het waarom achter die grote schermen: ze besparen geld. “Met een display kun je veel gereedschapskosten vermijden,” gaf hij toe. Toch merkt Hyundai dat veel mensen nog altijd een voorkeur hebben voor analoge bediening. Het doel is dus een slimme mix van knoppen en displays.

Dat klinkt goed, maar de praktijk is nog niet zo duidelijk. Toen Hyundai onlangs zijn nieuwe Pleos-software aankondigde, viel vooral het gigantische scherm op in de teaserbeelden. Onder dat scherm zat weliswaar een rij lege knoppen, wat suggereert dat fysieke bediening terugkomt zodra het systeem volledig uitgerold is. Hyundai plant dat de Android Automotive-variant van Pleos in 2026 zijn debuut maakt, en tegen 2030 in meer dan twintig miljoen auto’s draait.

Oog op de weg, hand op de knop
Met deze koers hoopt Hyundai een gulden middenweg te vinden tussen ouderwets gevoel en moderne technologie. Want een groot scherm hoeft niet automatisch te betekenen dat alle knoppen verdwijnen. Als de balans goed wordt getroffen, hoeven bestuurders niet meer te kiezen tussen innovatie en gebruiksgemak.

Uitgelicht

Meerartikelen

Kia
Nieuws

Kia laat blinde passagiers landschappen horen met slimme AI-geluiden

Wat als je niets ziet tijdens een autorit, maar het landschap toch kunt ervaren? Kia heeft met ‘Soundscapes’ een bijzondere manier ontwikkeld om autoritten toegankelijker te maken voor mensen met een visuele beperking. Door middel van kunstmatige int

Audi
Nieuws

Thuis je auto opladen? Dat gaat straks langzamer tijdens piekuren

Om het volle stroomnet te ontlasten, willen netbeheerders dat elektrische auto’s thuis tijdens piekuren trager laden. Dat blijkt prima haalbaar, zolang bestuurders geen ongemak ervaren én er een kleine vergoeding tegenover staat. Een succesvolle proe

Rotary
Nieuws

Mazda’s nieuwe rotatiemotor bijna klaar voor productie

Mazda staat op het punt om zijn iconische rotatiemotor nieuw leven in te blazen. De ingenieurs zijn technisch gezien klaar voor serieproductie, maar een lancering hangt nu af van een overtuigende businesscase. De beoogde toepassing? Een sportauto, zo

Tesla
Nieuws

Tesla stopt met verkoop Model S en Model X in China door handelsoorlog

Het is over en uit voor de Tesla Model S en Model X in China. Door oplopende handelsconflicten tussen de Verenigde Staten en China worden de luxemodellen simpelweg te duur. Tesla haalt de besteloptie van de site en richt zich nu op zijn lokaal geprod

Pacman
Nieuws

Volkswagen brengt Pac-Man naar je dashboard: gamen tijdens het opladen

Gamen in de auto is allang niet meer alleen iets voor Tesla-rijders. Ook Volkswagen stapt in met een nostalgische knipoog: samen met Bandai Namco en AirConsole brengt het merk een speciaal aangepaste versie van Pac-Man naar het infotainmentsysteem va

BMW
Nieuws

BMW geeft de Neue Klasse een stem met HypersonX

De nieuwe generatie elektrische BMW’s krijgt niet alleen een fris design en geavanceerde techniek, maar ook een eigen stem. Met het HypersonX-geluidssysteem wil BMW zijn Neue Klasse-modellen een unieke beleving meegeven. Geen gebrul van een motor, ma

Mazda
Nieuws

Nieuwe Mazda MX-5 krijgt grotere motor en behoudt handbak

Goed nieuws voor de puristen: de volgende generatie Mazda MX-5 blijft trouw aan zijn roots. De Japanse roadster krijgt een grotere motor, blijft licht en behoudt een sappige handgeschakelde versnellingsbak. Mazda bevestigt hiermee dat rijplezier nog

Carbonfiber
Nieuws

Europese Unie wil carbonfiber verbieden vanaf 2029

Koolstofvezel is al jaren de heilige graal voor sportwagens, elektrische auto's en vliegtuigen. Maar in Europa staat het geliefde materiaal nu plots op de zwarte lijst. De Europese Unie wil koolstofvezel vanaf 2029 aanmerken als 'gevaarlijke stof'—en

Meerartikelen

Schumacher
Nieuws

Michael Schumacher zet opnieuw zijn handtekening – voor het goede doel

Bijzonder moment voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein: Michael Schumacher heeft, met hulp van zijn vrouw Corinna, een helm gesigneerd die wordt geveild voor het goede doel Race Against Dementia. Het gaat om de iconische helm van oud-wereldkampio

Crash
Nieuws

Wonder boven wonder: vrouw ongedeerd nadat boom haar Ford compleet verplettert

Het had zomaar fataal kunnen aflopen, maar een vrouw uit Pennsylvania kwam met de schrik vrij toen een gigantische boom haar SUV compleet verwoestte. De Ford Escape werd als een blikje samengedrukt, terwijl de bestuurster er met slechts een paar seco

Lotus
Nieuws

Lotus schrapt honderden banen door dalende vraag naar elektrische modellen

Het iconische Britse automerk Lotus gaat flink reorganiseren. Door dalende vraag naar elektrische modellen en torenhoge Amerikaanse importheffingen schrapt het bedrijf tot 270 banen op zijn thuisbasis in Hethel. Ook toekomstige modellen zoals de elek

McMurtry
Nieuws

McMurtry Spéirling rijdt écht ondersteboven dankzij 4.400 kilo downforce

De McMurtry Spéirling is geen gewone hypercar. Het elektrische fan-monster verbrak al meerdere records, maar heeft nu iets gedaan wat nog geen enkele auto ooit deed: ondersteboven rijden. Een staaltje Britse gekte en techniek dat letterlijk de zwaart

Tesla
Uitgelicht

Hoe de Cybertruck van Tesla uitgroeide tot een megaflop

De Tesla Cybertruck moest een revolutie ontketenen in de wereld van elektrische pickups. Maar inmiddels noemen Amerikaanse media het “de grootste flop in decennia”. Wat ging er mis met het roestvrijstalen droomproject van Elon Musk? 1. Teleurstellend

Max
Nieuws

Verstappen zakt weg in Bahrein: "Alles wat fout kon gaan, ging fout"

Max Verstappen heeft een Grand Prix van Bahrein beleefd om snel te vergeten. De Nederlander worstelde het hele weekend met zijn Red Bull en finishte uiteindelijk als zesde. "De pace was heel slecht", zei hij na afloop zichtbaar gefrustreerd. Worsteli

Afsluitdijk
Nieuws

Groot nieuws: 130 km/u op drie snelwegen vanaf deze week

Vanaf deze week mogen automobilisten op drie snelwegen overdag weer 130 kilometer per uur rijden. Het gaat om de eerste stap van een reeks snelheidsverhogingen die het nieuwe kabinet voor ogen heeft. Minister Barry Madlener van Infrastructuur wil op

jeep
Nieuws

Jeep viert off-roadtraditie met zeven unieke concepten

Jeep keert terug naar Moab, Utah voor de 59e editie van de Easter Jeep Safari, een jaarlijks off-roadfestijn dat duizenden liefhebbers trekt. Met zeven gloednieuwe conceptauto’s, avontuurlijke ritten én een flinke schoonmaakactie op de trails laat he

auto
Nieuws

EU en China praten over minimumprijs voor elektrische auto’s als alternatief voor importheffingen

De Europese Unie en China zijn begonnen met onderhandelingen over een opvallend alternatief voor de omstreden importheffingen op elektrische voertuigen: het instellen van een minimumprijs voor Chinese EV’s. De gesprekken moeten een handelsoorlog help

lotec2000
Nieuws

De hypercar die sneller was dan de Bugatti, maar het nooit bewees

In 1995 werd een van de meest ambitieuze hypercars ooit gebouwd: de Lotec C1000. Deze eenmalige creatie, ontwikkeld in samenwerking met Mercedes-Benz, claimde een topsnelheid van 431 km/u — maar dat werd nooit bewezen. De Lotec C1000 is een fascinere

mercedes
Nieuws

De AMG GT63 van Antonelli: zo omzeilt hij het PK verbod

Formule 1-sensatie Andrea Kimi Antonelli rijdt sinds kort rond in een Mercedes-AMG GT63 met bijna 600 pk. Opmerkelijk, want Italiaanse rijbewijsregels beperken normaal gesproken het vermogen voor beginnende bestuurders — maar Antonelli vond een slimm

skytop
Nieuws

BMW Skytop gaat in productie en laat zich zien op de Nürburgring

De exclusieve BMW Skytop is voor het eerst in actie gespot tijdens testsessies op de Nürburgring. De gelimiteerde targa-roadster komt later dit jaar op de markt. Slechts vijftig van deze prachtige auto zullen er in productie gaan. Daarbij zijn ook de