Hyundai Elantra N TCR Edition: geen extra vermogen, wel dikke spoiler
Hyundai brengt een opvallende speciale editie van de Elantra N uit: de TCR Edition. Deze sportieve sedan krijgt visuele en technische upgrades geïnspireerd door de touringcar-variant, zoals een grote verstelbare achtervleugel en lichtere velgen. Helaas blijft de motor ongewijzigd, waardoor de prestaties gelijk blijven aan de standaardversie.
De Elantra N TCR Edition valt direct op dankzij de carbon achtervleugel, ontworpen voor meer downforce en instelbaar voor circuitgebruik. De 19-inch gesmede velgen zorgen voor gewichtsbesparing, terwijl de vierzuigerremklauwen van N Performance monoblock een betere remkracht leveren. In Zuid-Korea krijgt deze editie exclusieve carrosseriestickers met een groot N-logo.
Binnenin zijn de veranderingen subtieler. Het interieur wordt opgefrist met een met alcantara bekleed stuurwiel, speciale badges, en blauwe accenten, zoals Performance Blue-gordels en een markering op het stuur. De automatische achttraps DCT-transmissie wordt in officiële afbeeldingen getoond, maar het is onduidelijk of de handgeschakelde zesversnellingsbak ook beschikbaar zal zijn.
De TCR Edition verschijnt in december eerst op de Zuid-Koreaanse markt, waarna andere markten in 2025 volgen. Prijzen voor deze variant zullen hoger liggen dan de huidige Elantra N, die in de VS begint bij 35.100 dollar voor de handmatige versie en 36.600 dollar met de DCT.
Hyundai kijkt alvast vooruit naar een volgende generatie van de Elantra N met een grotere benzinemotor. Er zijn aanwijzingen dat de huidige 2.0-liter motor vervangen wordt door een 2.5-liter krachtbron, wat kan zorgen voor meer vermogen dan de huidige 276 pk.
Terwijl de Elantra N een toekomst heeft, is het onzeker of de i30 N, de hot hatch-variant, een opvolger zal krijgen. Strengere emissieregels in Europa maken de toekomst van dit model steeds onwaarschijnlijker.