Grote onrust in auto-industrie: leveringen aan VS stilgelegd door importheffingen

De nieuwe importheffingen van 25 procent die begin april in de Verenigde Staten van kracht zijn gegaan, zorgen voor grote onrust in de auto-industrie. Meerdere merken hebben aangekondigd hun leveringen aan de VS voorlopig stil te leggen. Audi, Volkswagen, Jaguar Land Rover en Lotus hebben de rem er al op gezet, en mogelijk volgen er meer.
Audi houdt alles tegen bij de grens
Volgens een memo aan Amerikaanse dealers – in handen van Automotive News – heeft Audi alle leveringen aan de Verenigde Staten per direct stopgezet. Auto’s die na 2 april in Amerikaanse havens aankomen, worden daar vastgehouden. Alleen voertuigen die vóór die datum het land binnenkwamen, worden nog uitgeleverd, met een sticker waarop staat dat er geen invoerheffing geldt.
Vooral de Audi Q5 is mogelijk zwaar de dupe. Die wordt in Mexico gebouwd, maar Audi valt niet onder het USMCA-handelsverdrag tussen de VS, Canada en Mexico. Daardoor dreigt een dubbele belastingheffing tot wel 50 procent.
In reactie op vragen van Motor1 verklaarde Audi “de situatie nauwlettend te volgen” en intern te onderzoeken wat de gevolgen zijn voor de bevoorrading en productie. Of en wanneer de leveringen hervat worden, is op dit moment nog onduidelijk.
Ook Volkswagen, Porsche en JLR drukken op de pauzeknop
Niet alleen Audi, maar ook andere merken van de Volkswagen Group lijken leveringen te hebben opgeschort. Volgens bronnen binnen de industrie zouden ook Volkswagen en Porsche hun Amerikaanse verschepingen voorlopig hebben stopgezet. Beide merken hebben nog geen officieel tijdschema afgegeven.
Jaguar Land Rover bevestigde tegenover Motor1 dat het om een geplande pauze van een maand gaat:
“De VS is een belangrijke markt voor onze luxe merken. Terwijl we samen met onze partners werken aan oplossingen binnen de nieuwe handelsvoorwaarden, hebben we besloten in april tijdelijk geen voertuigen te verschepen,” aldus een woordvoerder van JLR.
Lotus, dat ook zwaar leunt op export, heeft volgens Car and Driver zelfs al zijn leveringen naar de VS voor onbepaalde tijd stilgelegd. Deze informatie zou afkomstig zijn van berichten op een Lotus-forum. De Britse sportwagenfabrikant is om een officiële reactie gevraagd.
Strategische stilstand
De invoerheffingen van president Trump zijn niet nieuw, maar wel veel concreter geworden sinds 3 april. Eerdere pogingen om een tarief van 25 procent in te voeren, werden al snel teruggedraaid of afgezwakt. De nieuwe maatregelen lijken echter serieuzer van aard, al laat de formulering in het officiële presidentiële besluit ruimte voor interpretatie – en dus ook voor mogelijke versoepeling of intrekking.
Volgens Motor1 gebruiken fabrikanten de pauze vooral als strategische zet: afwachten of de situatie wijzigt en intussen geen risico lopen op plotselinge prijsverhogingen. Vooral voor merken zonder productiecapaciteit in de VS is dit van groot belang. Door de hogere tarieven stijgen de prijzen van modellen in sommige gevallen met meer dan 16.000 dollar.
Onzekerheid troef
Of de importheffingen blijven, wordt mede bepaald door de politieke en economische druk die ermee gepaard gaat. De internationale automarkt is opgeschud en ook binnenlandse Amerikaanse fabrikanten maken zich zorgen, omdat ook zij afhankelijk zijn van buitenlandse onderdelen die onder het tarief vallen.
Voorlopig is duidelijk: de grote pauzeknop is ingedrukt. En zolang de spelregels niet helder zijn, zal die daar voorlopig nog even blijven.
Bron: Motor1