Rolls-Royce's Arcadia kost €30 miljoen: van nul naar honderd in luxe
Rolls-Royce heeft met de Arcadia de nieuwste versie van haar Droptail-modellen gereleased. De koper van de exclusieve auto moest tussen de 25 en 30 miljoen euro neerleggen. Maar dan heb je ook wat. Dit unieke model belooft meer dan alleen een vervoersmiddel te zijn; het is een persoonlijk statement van ongekende rijkdom en smaak.
De Arcadia is op dit moment bij benadering niet alleen de duurste nieuwe auto van de wereld. Hij schiet binnen vijf seconden van nul naar honderd. Daarnaast zitten er talloze technische vernuftigheden in de auto en bevat het een verbluffend interieur. Zo is de auto voorzien van 233 stukken palissander en een handgemaakt uurwerk waar een Rolex-liefhebber z’n vingers bij kan aflikken. Het bevat verder tweekleurige witte en bruine zetels, een op maat gemaakt stuurwiel, en uitgebreid gebruik van wit leer en gebogen houten panelen.
De gelukkige eigenaar: een miljardair uit Singapore.
Het exterieur is opvallend. De auto heeft een witte lak waarin een speciale aluminium en glaspartikels zijn verwerkt. Daardoor heeft de auto extra glans. Volgens Rolls-Royce zitten er meer dan 8000 manuren in de auto en heeft het maken van de auto verder twee jaar aan ontwerp gekost en vijf maanden aan assemblage. De auto heeft verder iets weg van een chique boot die je ook wel in Saint-Tropez zou kunnen tegenkomen.
De voorganger van Arcadia is de la Rose Noire Droptail, die voorheen de duurste auto ter wereld was. Die had een prijskaartje van 23,5 miljoen.
Saillant detail in de auto is verder een door Rolls-Royce gefabriceerd uurwerk. Een deel van de klok is met de hand beschilderd. Naar eigen zeggen moest de schilder een camera gebruiken om de klok op de juiste manier te kunnen schilderen. Alleen de klok al kostte meer dan twee jaar ontwikkeling en vijf maanden assemblage.