Elektrische GTI komt eraan: VW ID.3 GTI krijgt 340 pk en achterwielaandrijving

Volkswagen blaast het GTI-label nieuw leven in – dit keer volledig elektrisch. In 2026 verschijnt de ID.3 GTI, een sportieve versie van de bekende EV met 340 pk en achterwielaandrijving. Het is een onverwachte wending, want oorspronkelijk stond zo’n uitvoering helemaal niet op de planning.
Van concept naar realiteit
Na de onthulling van de ID. GTI Concept in 2023 werd al gespeculeerd over een sportieve ID.2, maar nu blijkt ook de grotere ID.3 een GTI-versie te krijgen. Volgens bronnen van auto motor und sport werkt Volkswagen aan een model met ongeveer 340 pk – net iets meer dan de huidige ID.3 GTX Performance (326 pk). Meer vermogen was volgens de ingenieurs niet wenselijk, omdat de tractie anders in het geding komt bij achterwielaandrijving.
Geen sperdifferentieel, wel scherpere rijeigenschappen
Een mechanisch sperdifferentieel zoals in de conceptversie van de ID.2 zit er niet in. De MEB-platformstructuur waarop de ID.3 is gebaseerd, laat dat simpelweg niet toe. Toch belooft VW een veel scherper rijgedrag dan de huidige versies, dankzij een reeks onderhuidse aanpassingen aan het onderstel.
Facelift brengt Golf-DNA terug
De komst van de ID.3 GTI valt samen met een grote facelift voor de standaard ID.3. Die moet het busachtige uiterlijk iets dichter bij het Golf-gevoel brengen. Vooral het interieur krijgt een flinke upgrade, met meer personaliseerbare schermen en een instrumentarium dat qua stijl knipoogt naar de allereerste Golf GTI.
GTI zonder handbak en motorgeluid – kan dat?
De vraag is of een elektrische GTI zonder handgeschakelde versnellingsbak en herkenbaar motorgeluid nog wel dezelfde emotie oproept. Toch ziet VW toekomst in de GTI als merknaam, juist om elektrische modellen meer beleving mee te geven. Een geplande elektrische Golf op het nieuwe SSP-platform laat nog op zich wachten tot 2029. Tot die tijd houdt de ID.3 GTI de sportieve eer hoog.