Centrale zitpositie staat straks weer centraal bij McLaren
Een pijlsnelle supercar met de bestuurdersstoel in het midden. Dan hebben we het vanzelfsprekend over de McLaren F1. Deze wagen werd geproduceerd tussen 1992 en 1998 en is tevens de laatste McLaren geweest waarbij je de auto vanuit het midden moest besturen. Nu is er nieuws dat McLaren dit concept weer gaat oppakken en nieuwe auto's gaat bouwen met de bestuurdersstoel in het midden.
McLaren was overigens niet de enige, hetzelfde idee vind je namelijk hedendaags nog terug in de GMA T.50. Nu is de tijd aangebroken dat we weer een nieuwe auto met dit concept mogen verwachten. McLaren heeft namelijk schetsen en een rendering gedeeld waarop de ontwerpfilosofie van de volgende generatie te zien is. Nu valt ons op dat bij het interieurbeeld is gekozen voor een centrale zitpositie! Onduidelijk is nog of we het hier hebben over een supercar of een SUV.
De nieuwe modellen van de Britse autofabrikant moeten aan vijf principes voldoen:
Volgens McLaren zit het 'epische' in de directe aero-invloeden van F1-, Can-Am- en GT-racers. Bij functionaliteit moeten we denken aan dat elk onderdeel van de auto een bestaansreden moet hebben.
Niet alleen super- en hypercars gaan de basis vormen van hun lijn hint McLaren. Andere varianten zullen ook een grotere rol gaan spelen. De fabrikant heeft het over 'een ontwerpfilosofie voor een nieuwe generatie supercars, hypercars en andere modellen'. Unieke en superlichte supercars zijn volgens McLaren de nieuwe richtlijn. Een nieuw tijdperk met nieuwe voertuigen, een sterkere productdifferentiatie en 'Performance by Design als uitgangspunt’, zeggen ze er nog bij. Of het een SUV is of niet: er gaat wat veranderen in het McLaren-gamma.