Nissan lijdt 4,5 miljard dollar verlies en kondigt stevig herstelplan aan

Nissan sloot boekjaar 2024 af met een verlies van 4,5 miljard dollar. De autoverkoper heeft nog genoeg geld in kas, maar waarschuwt dat het eerst nog slechter zal gaan. Met het ambitieuze herstelplan 'RE: Nissan' probeert het Japanse merk het tij te keren.
Grootste verlies in twintig jaar
De jaarcijfers van Nissan laten een dramatisch beeld zien. Het bedrijf noteerde een operationele winstval van 87,7 procent en sloot het jaar af met een nettoverlies van 4,5 miljard dollar. Volgens financieel directeur Jeremie Papin komt dat door stijgende kosten, prijsdruk en tegenvallende marges. Alleen al aan reorganisaties gaf Nissan ruim 400 miljoen dollar uit.
Toch waren de verkoopcijfers op zich niet rampzalig: wereldwijd daalde de verkoop met slechts 2,8 procent. In Noord-Amerika groeide de afzet zelfs met 3,3 procent. Maar het bedrijf raakt financieel in de knel door de hoge vaste lasten en variabele kosten, die de inkomsten overstijgen.
RE: Nissan moet de ommekeer brengen
Topman Ivan Espinosa noemt de cijfers een “wake-up call” en kondigde een stevig bezuinigingsplan aan: RE: Nissan. De eerste maatregel is het schrappen van tienduizend extra banen, bovenop een eerdere bezuinigingsronde. In totaal verdwijnen er twintigduizend arbeidsplaatsen. Daarnaast sluit Nissan zeven fabrieken, waardoor er in 2027 nog tien overblijven.
Ook wil het merk sneller en goedkoper nieuwe modellen ontwikkelen. De ontwikkeltijd wordt ingekort tot dertig maanden, de complexiteit van nieuwe auto’s moet met zeventig procent omlaag, en de ontwikkelingskosten dalen met twintig procent. Alles bij elkaar moet dat een besparing opleveren van 3,4 miljard dollar.
Nog niet uitgeblust
Ondanks de crisis is Nissan niet uitgeput. Het bedrijf beschikt over 23 miljard dollar aan liquide middelen en 14,2 miljard aan krediet. Dat geeft het lucht om te hervormen. Nieuwe modellen blijven in ontwikkeling, met een focus op hybrides en SUV’s voor Noord-Amerika. Er komt zelfs een nieuwe Skyline, al is nog onduidelijk of dat een sedan, sportwagen of een mix wordt.
De vooruitzichten voor 2025 zijn somber: Nissan verwacht opnieuw verlies te draaien. Maar als alles volgens plan verloopt, keert het bedrijf in 2026 terug naar winstgevendheid.