CBS: toename van 28% meer oldtimers in 5 jaar tijd
Uit cijfers van het CBS blijkt dat er momenteel 217.000 oldtimers geregistreerd zijn in Nederland. Dat is een groei van 28% ten opzichte van 5 jaar geleden. De overheid wil de populaire oldtimerregeling per 2028 afschaffen zodat het wagenpark kan vergroenen. De vraag is of dit een positief effect heeft op het milieu?
Het aantal oldtimers in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 28 procent gestegen, met in totaal 217.000 auto's van 40 jaar en ouder geregistreerd.
Oldtimers rijden gemiddeld slechts iets minder dan 1.800 kilometer per jaar, wat slechts 0,2 procent van alle gereden kilometers in Nederland vertegenwoordigt.
De beslissing om wegenbelastingvrijstelling voor auto's van 40 jaar en ouder stop te zetten lijkt gebaseerd op het idee dat het bezit van oude auto's ontmoedigd moet worden om de vergroening van het wagenpark te bevorderen.
Echter, de effectiviteit van deze maatregel wordt in twijfel getrokken, gezien het minimale gebruik van oldtimers en hun beperkte impact op de totale uitstoot.
Terwijl de huidige regeling voorlopig nog tot en met 2027 geldt, met auto's die dat jaar hun 40e verjaardag vieren, worden auto's die in 2028 deze mijlpaal bereiken niet langer vrijgesteld van wegenbelasting.
Op basis van cijfers van het CBS kan met concluderen dat het afschaffen van de oldtimerregeling geen positief effect heeft op het milieu.
Het artikel suggereert dat het ontmoedigen van het bezit van oldtimers weinig invloed lijkt te hebben op het klimaatprobleem, terwijl het vooral liefhebbers van klassieke auto's treft.
De meeste oldtimers zijn van het merk Volkswagen en de meest voorkomende kleur is blauw. In de gemeente Alphen-Chaam is het oldtimer bezit het hoogst met 41 oldtimers per duizend inwoners. In Diemen en Almere is het oldtimerbezit het laagst, met ongeveer 4 auto’s per duizend inwoners.
De afgebeelde Porsche 911 type 964 Targa 4 uit 1992 valt helaas niet meer onder de wegenbelastingvrije oldtimerregeling.