Volkswagen ziet vraag naar EV's dalen en blijft investeren in verbrandingsmotoren

Hoewel Volkswagen de toekomst nog steeds als volledig elektrisch ziet, erkennen ze dat de overgang naar 2035 nog veel tijd gaat vergen.
Volkswagen heeft zich als gevolg van de teruglopende vraag besloten zich opnieuw te richten op hybrides. De Duitse autofabrikant houdt zich dus weer druk bezig met aandrijflijnen die een verbrandingsmotor combineren met elektrische ondersteuning.
Volgens Volkswagen-baas Thomas Schäfer, die met Autocar sprak, hadden ze de hybride vorig jaar nog afgeschreven. "Als je me vorig jaar had gevraagd, had ik gezegd: 'vergeet hybrides, het is dure technologie en niet de moeite waard'. Maar in de afgelopen zes maanden is de vraag naar hybrides ineens enorm toegenomen." De stagnatie in de vraag naar elektrische auto's dwingt Volkswagen om hun strategie aan te passen.
"Toen we aankondigden dat we hybrideversies van de Tiguan, Golf, Passat enzovoorts gingen aanbieden, kregen we aanvankelijk scheve gezichten," vertelt Schäfer. "Mensen vroegen zich af waarom we dit deden en drongen aan op snellere elektrificatie. Nu ben ik blij dat we deze keuze gemaakt hebben. We hebben een aanbod en zullen dit waarschijnlijk moeten uitbreiden."
De nieuwe Passat en Tiguan worden aangeboden als mild-hybride, waarbij een kleine elektromotor de benzinemotor ondersteunt, of als plug-in hybride (PHEV). Deze PHEV-aandrijflijnen kunnen via een stekker worden opgeladen, waardoor de auto tot 100 kilometer volledig elektrisch kan rijden voordat de benzinemotor inschakelt. Ook de Golf is verkrijgbaar als PHEV met een elektrische actieradius van 100 kilometer.
Schäfer benadrukt dat Volkswagen nog steeds volledig inzet op een elektrische toekomst. De hybrides en plug-in hybrides zijn slechts een tussenstap naar volledige elektrificatie. De introductie van de verbeterde versie van het huidige elektrische platform staat voor volgend jaar gepland, en het jaar daarop komt er een compleet nieuw platform, precies zoals eerder aangekondigd.
Volkswagen is niet van plan een volledig nieuw hybridesysteem te ontwikkelen voor de komende jaren, maar bouwt voort op de bestaande technologie. "We blijven ontwikkelen, maar een volledig nieuwe aandrijflijn? Dat denk ik niet." Voorlopig blijft Volkswagen dus ook auto's met benzinemotoren aanbieden, maar de toekomst blijft onverminderd elektrisch.