Sommige Chinese auto's in VK bijna onverzekerbaar

Terwijl de Britse automarkt zich steeds meer opent voor de relatief goedkope Chinese elektrische voertuigen, stuiten consumenten op een onverwachte hindernis: een verzekeringscrisis. Verzekeraars in Groot-Britannië trekken namelijk massaal hun handen af van deze nieuwkomers vanwege gebrekkige reparatie- en onderdelenvoorziening. Eigenaren van bijvoorbeeld de BYD Seal en GWM Ora worden daarmee geconfronteerd worden met torenhoge verzekeringspremies – áls ze al een verzekering kunnen vinden.
Het echte probleem is niet de auto's zelf, maar hoe ze gerepareerd worden. Sommige Chinese automerken zijn niet goed in het snel leveren van de nodige onderdelen. Dit betekent dat sommige belangrijke onderdelen er heel lang over doen om aan te komen of helemaal niet geleverd kunnen worden. Hierdoor kunnen sommige Chinese auto's niet gerepareerd worden en worden ze vervolgens als total loss beschouwd. Verzekeraars vinden dit riskant en als ze vaak auto's helemaal moeten afschrijven, dan maken ze de verzekering veel duurder.
Zowel BYD als GWM en MG werken daarom aan aan verbeteringen in onderdelenbeschikbaarheid en reparatie-informatie, maar staan tegelijkertijd voor grote uitdagingen omdat onder andere aanvoerlijnen niet zomaar opgezet zijn.
Tegenover AutoExpress zegt BYD vertelde dat het zich ervan bewust is dat klanten problemen kunnen ondervinden. "We nemen deze kwestie zeer serieus en werken samen met de relevante partijen, waaronder Thatcham Research, om een langetermijnoplossing te vinden", aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Het nieuwe merk OMODA, dat op het punt staat de Britse markt te betreden, heeft reeds stappen ondernomen om de problemen rond reparaties en onderdelen te voorkomen.