Nissan Motorsport blijft sportieve auto's maken
Automerken kunnen de beloftes van sportieve badges vaak niet waarmaken met zware SUV’s als basis. Dit komt doordat sportauto’s bij voorkeur niet gebaseerd zijn op grote SUV's met een hoog gewicht en zwaartepunt. Gelukkig hoeven we ons bij Nismo, de sportieve tak van Nissan (Nissan Motorsport), geen zorgen te maken.
Francois Bailly, Nissan's Senior Vice-President en Chief Planning Officer voor de regio’s Afrika, Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië, bevestigde in een interview met het Australische Drive dat Nismo een toekomst heeft, zelfs met de huidige trends in de autowereld.
Sterker nog, Bailly verklaarde dat Nismo alleen maar groter zal worden. Hoewel de Nismo GT-R en Nismo 400Z het sportieve imago van het label bepalen, zijn er grenzen aan welke auto's de badge mogen dragen. Zo is er bijvoorbeeld een Nismo Patrol, een alternatief voor de G63 AMG dat vooral populair is in het Midden-Oosten. Daarnaast sluit Bailly elektrische auto’s en crossovers niet uit.
Nismo wil terugkeren naar zijn oorsprong door niet alleen de badge te plaatsen, maar ook door ingrijpende aanpassingen te doen. Dit betekent grotere wielen met bredere banden, meer vermogen en een hoogwaardiger onderstel, gecombineerd met stoere looks. Of het nu een Leaf of GT-R is, maakt niet uit. Bovendien komen er ook meer crossovers, zoals sportieve Nismo-varianten van de Juke en Qashqai. Bailly benadrukt dat het de intentie is om van deze modellen sportieve versies te maken.
Bailly erkent dat het sportieve imago van Nismo behouden moet blijven. Er zullen altijd extra sportieve Nismo-modellen zijn om dit imago te versterken. Het gaat dus niet alleen om elektrische crossovers, hoewel deze vooral geld moeten opleveren. Dit geld kan dan gebruikt worden om leuke sportauto’s voor liefhebbers te maken. Deze strategie lijkt op die van Porsche, dat met de Cayenne de financiering veiligstelde voor meer speciale edities van de 911.