Nissan: revolutionaire solid state batterijen komen steeds dichterbij
Nissan is goed op weg om solid state batterijen te introduceren in hun auto's. Deze stap zal de actieradius en kosten van elektrische voertuigen aanzienlijk gaan verbeteren. Het Japanse bedrijf verwacht dat de eerste auto's met deze technologie in 2028 op de markt zullen komen.
Nissan is sinds 2018 bezig met de ontwikkeling van solid state batterijen. Deze batterij belooft goedkoper te zijn en een betere actieradius te bieden dan huidige batterijen. Dit zal er voor zorgen dat veel barrières voor de acceptatie van elektrische auto's door consumenten zullen worden weggenomen. Volgens Nissan zullen de eerste testauto's in 2026 op de weg zijn, met als doel om de eerste productieauto in 2028 te lanceren.
Nissan was een pionier op het gebied van elektrische auto's in 2010 met de introductie van de Nissan Leaf, de eerste in massa geproduceerde EV. Hoewel het bedrijf sindsdien terrein heeft verloren, ziet het solid state batterijen als de manier om de concurrentie met bedrijven als Tesla en BYD aan te gaan.
Matthew Wright, vice-president van aandrijftechniek bij Nissan Europe, vertelde Auto Express: "Ze gaan een game changer zijn. De laadsnelheid is beter, de energiedichtheid is beter, wat betekent dat je een kleinere batterij krijgt met dezelfde energie. Dit lost een van de problemen op die je momenteel met EV's hebt, waaronder het feit dat batterijen je auto zwaar maken."
Ondanks uitdagingen bij de productie van solid state batterijen, zoals de strikte controle van de zuiverheid en luchtvochtigheidsniveaus, hebben ze het potentieel om aanzienlijk goedkoper te zijn dan de huidige lithium-ion cellen. Een ander voordeel is dat de productie minder afhankelijk is van zeldzame aardmetalen. Nissan zegt ook dat solid state batterijen tot 50 procent sneller kunnen opladen dan lithium-ion tegenhangers.
Volgens Wright zal de technologie vanaf 2028 eerst in een Japans geproduceerde auto verschijnen. "Zodra we de technologie hebben, gaat het erom hoe we dat beheren en in huidige productiemodellen verwerken, maar het kan ook zijn dat we het op nieuwe voertuigen gaan toepassen," zei Wright.