Chinese autofabrikanten eisen importheffingen op Europese auto's
De politieke spanningen tussen China en Europa lopen op, waarbij de autobranche het toneel is van een nieuw conflict. Europa overweegt forse importheffingen op elektrische auto's uit China, terwijl Chinese autobouwers nu soortgelijke maatregelen willen voor Europese auto's.
De Europese Commissie heeft aangekondigd dat zij vanaf 4 juli hoge importheffingen wil invoeren op elektrische auto's die uit China komen. Volgens de Commissie is er sprake van oneerlijke concurrentie, omdat Chinese autofabrikanten gesubsidieerd worden door hun overheid. De voorgestelde heffingen variëren van minimaal 17,1 procent tot maximaal 38,1 procent.
In reactie hierop roepen Chinese autobouwers hun overheid op om vergelijkbare maatregelen te treffen tegen auto's uit Europa. Chinese staatsmedia, waaronder de Global Times, melden dat er geluiden opgaan voor importheffingen op Europese auto's. Tijdens een besloten bijeenkomst, georganiseerd door het Chinese Ministerie van Handel, pleitten Chinese autobouwers zoals SAIC Motor en BYD voor 'krachtige tegenmaatregelen'. Ook vertegenwoordigers van Europese merken als BMW, Porsche en Volkswagen waren bij deze bijeenkomst aanwezig.
De Chinese fabrikanten dringen aan op importheffingen voor auto's met grote benzinemotoren uit Europa. Reuters meldt dat er vorig jaar 196.000 auto's met een benzinemotor van 2,5 liter of meer vanuit Europa naar China zijn geëxporteerd, waarbij Duitsland de grootste exporteur is. Momenteel geldt voor deze auto's al een importtarief van 15 procent, maar er gaan geruchten dat dit tarief verhoogd zou kunnen worden tot 25 procent.
Deze ontwikkelingen markeren een verdere verscherping van de handelsrelaties tussen China en Europa, waarbij de autobranche een belangrijk strijdtoneel is geworden.