BMW M5 nu beschikbaar: krachtpatser met plug-in hybride motor
De nieuwe BMW M5 is eindelijk onthuld, ruim een jaar na de lancering van de nieuwste 5-serie. Deze performance-versie maakt een grote indruk met zijn hybride aandrijflijn en indrukwekkende specificaties. Voor het eerst komt de M5 met een plug-in hybride motor, wat zorgt voor een unieke combinatie van kracht en efficiëntie.
De BMW M5 is nu beschikbaar, ruim een jaar na de introductie van de nieuwe 5-serie. Deze high-performance versie, een vaste waarde sinds de tweede generatie van de 5-serie, heeft voor het eerst een plug-in hybride aandrijflijn. Deze hybride motor levert een indrukwekkend systeemvermogen van 727 pk en een koppel van 1.000 Nm. Het accupakket van 18,6 kWh biedt een volledig elektrische actieradius van 67 tot 76 kilometer.
Voor de derde keer in de geschiedenis komt de M5 ook in een Touring-versie. Deze powerstation wordt half augustus onthuld, en de productie start in november. De M5 Touring zal begin 2025 op de weg verschijnen, terwijl de sedan al in november beschikbaar is.
Het design van de M5 onderscheidt zich subtiel van de reguliere 5-serie. De M5 heeft dezelfde grote nieren als de 5 en de i5, maar met meer openingen in de voorbumper. De zijschermen zijn breder, en de auto oogt optisch lager dankzij de in kleur gespoten skirts. Aan de achterzijde zorgen een enorme diffusor en vier uitlaten voor een agressieve uitstraling. De laadpoort voor het opladen van de plug-in hybride bevindt zich in het linker voorscherm.
Optioneel kan de M5 worden uitgerust met een carbonpakket, inclusief een carbon dak dat het gewicht met 30 kilo verlaagt. De verbrandingsmotor levert 585 pk, terwijl de elektromotor in de achttraps automaat 197 pk bijdraagt, wat samen het systeemvermogen op 727 pk brengt. Het systeemkoppel van 1.000 Nm wordt bereikt door een combinatie van 750 Nm uit de benzinemotor en 280 Nm uit de elektromotor. De hybride aandrijflijn is vergelijkbaar met die van de BMW XM en de M760i, maar met een iets kleiner accupakket.
De M5 kan in de puur elektrische modus snelheden tot 140 km/h bereiken. In de sportievere rijmodi blijft de verbrandingsmotor altijd aan. De M5 heeft vierwielaandrijving, maar kan ook als achterwielaandrijver functioneren door de voorwielen uit te schakelen. De Active Steering op de achteras laat de achterwielen tot 2,5 graden meedraaien, wat de wendbaarheid en stabiliteit verbetert.
Optioneel kunnen kopers een pakket kiezen waarmee de topsnelheid wordt verhoogd tot 305 km/h. De standaard topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Het M Hybrid-programma biedt de mogelijkheid om de mate van recuperatie en de samenwerking tussen de V8 en de elektromotor in te stellen. Via de M Mode-knop kan de bestuurder de mate van ingrijpen door de rijhulpsystemen bepalen, met de keuzes Road, Sport en Track.
De M5 heeft een specifiek M-interieur met prominente M-kleuren en verlichte M5-logo’s in de stoelen. De optielijst omvat een carbon exterieurpakket, alcantara hemelbekleding, stoelventilatie en een trekhaak. Dankzij de plug-in hybride aandrijflijn is de bpm aanzienlijk lager, waardoor de nieuwe M5 begint bij €144.347. Een volledig uitgerust model kost ongeveer €165.000, wat nog steeds minder is dan de vorige generatie M5.
De nieuwste BMW M5 combineert een krachtige 4,4-liter V8-benzinemotor met een elektromotor. Samen met de M Steptronic-transmissie met acht versnellingen en MxDrive vierwielaandrijving zorgt dit voor indrukwekkende prestaties. De M5 accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 3,5 seconden en heeft een topsnelheid van 305 km/h met het optionele M Driver’s Pack.
De productie van de nieuwe BMW M5 begint in juli 2024, en de marktintroductie volgt in november 2024.
Beeld: BMW