BMW verkoopt meer elektrische auto's, totale verkoop stagneert
BMW zag in de eerste helft van 2024 een sterke groei in de verkoop van elektrische auto's, maar de totale wereldwijde verkoop bleef achter. De verhoogde importtarieven van de EU voor in China gemaakte elektrische auto's vormen een extra uitdaging voor de Duitse autofabrikant.
BMW heeft in de eerste zes maanden van dit jaar wereldwijd 1,2 miljoen voertuigen verkocht, een lichte daling vergeleken met vorig jaar. Het merk BMW noteerde echter een verkoopstijging van 2,3 procent met 1,1 miljoen verkochte voertuigen. De dochterondernemingen Mini en Rolls-Royce presteerden minder goed, met een daling van respectievelijk bijna 19 procent en ruim 11 procent.
De verkoop van volledig elektrische auto's binnen de hele groep steeg met bijna een kwart tot meer dan 190.000 stuks. Bij het merk BMW was de stijging zelfs ruim een derde. Toch waren de resultaten zwakker dan het voorgaande jaar, waarin BMW een verkoopgroei van bijna driekwart rapporteerde voor volledig elektrische voertuigen.
In Europa noteerde BMW een verkoopplus van 2,6 procent en in de VS een stijging van 1,5 procent. Daarentegen was er een aanzienlijke daling in Azië, met name in China, waar de verkoop met 4,6 procent afnam.
De verhoogde importtarieven van de Europese Unie voor elektrische auto's die in China worden geproduceerd, vormen een probleem voor BMW. De nieuwe volledig elektrische MINI Cooper en de aankomende Aceman worden in China geproduceerd door partner Great Wall Motors en vallen daardoor onder de verhoogde importheffing van 37,6 procent. BMW lobbyt daarom bij de Europese Commissie om de MINI's in een lagere heffingscategorie te krijgen met een tarief van iets meer dan 20 procent.
Commercieel directeur Jochen Goller blijft optimistisch en benadrukt dat BMW ondanks de uitdagingen een groei met dubbele cijfers heeft gerealiseerd voor volledig elektrische voertuigen en modellen uit het hogere premiumsegment in de eerste helft van het jaar.