Strijd tegen grijze import van Amerikaanse pick-ups laait op in Europa
Milieu- en verkeersveiligheidsorganisaties roepen de Europese Commissie op om strengere maatregelen te nemen tegen de grijze import van grote Amerikaanse pick-ups. Deze voertuigen zouden niet voldoen aan de EU-regels en vormen volgens de organisaties een gevaar voor zowel het klimaat als de verkeersveiligheid.
Grote Amerikaanse pick-ups zoals de Ram 1500 en Ford F-150 kunnen via grijze import naar Europa worden gehaald, hoewel deze voertuigen in veel Europese landen niet nieuw leverbaar zijn. Organisaties zoals CleanCities, de European Transport Safety Council en de International Federation of Pedestrians hebben hun zorgen hierover geuit in een open brief aan leden van de Europese Commissie. Volgens hen voldoen deze voertuigen niet aan de Europese regelgeving voor personenauto's en vormen ze een significant risico.
De organisaties wijzen op het feit dat deze pick-ups vaak niet in lijn zijn met de strenge Europese normen op het gebied van veiligheid en uitstoot. Ze benadrukken dat de Europese Individual Vehicle Approval (IVA) regels oorspronkelijk bedoeld waren voor uitzonderlijke voertuigen en niet voor grootschalige import van personenauto's. "Al veel te lang zien burgers dat er met zachte hand wordt opgetreden tegen de meest dodelijke voertuigen," schrijven ze.
In hun tweede open brief roepen de organisaties de Europese Commissie op om de IVA-wetgeving aan te scherpen en nieuwe veiligheidseisen te integreren. Daarnaast pleiten ze ervoor dat de CO2-uitstoot van grijs geïmporteerde auto's wordt meegerekend in de gemiddelde uitstoot van autofabrikanten.
De zorgen worden versterkt door een toename in de import van deze voertuigen. Zo is de import van Ram-pick-ups in 2023 met 20 procent gestegen. Volgens de organisaties kan deze stijging grote gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid en het milieu in Europa.
Onder leiding van Transport & Environment (T&E) vragen de organisaties de Europese Commissie om een einde te maken aan de goedkeuring van deze grote pick-ups via de individuele goedkeuringsregels. Ze benadrukken dat deze regels bedoeld zijn voor gespecialiseerde voertuigen, zoals nooddiensten of aangepast vervoer voor mindervaliden.
Een specifiek voorbeeld dat in de brief wordt genoemd, is de Dodge RAM. De verkopen van deze pick-up zijn in Europa vorig jaar met 20 procent gestegen naar 4.882 stuks. Volgens de organisaties zijn deze voertuigen drie keer zo gevaarlijk voor voetgangers en fietsers bij een aanrijding vergeleken met gewone auto's. Bovendien vertegenwoordigen deze importen 60 procent van alle individuele goedkeuringen binnen Europa.