Audi en BP slaan handen ineen voor duurzaamheidsproject in Formule 1
Audi heeft een technische samenwerking aangekondigd met BP voor hun aankomende Formule 1-project, waarbij BP 100% duurzame brandstoffen zal leveren volgens de regels die vanaf 2026 gelden. Daarnaast zal BP ook hun smeermiddelen en vetten via het Castrol-merk aan het team leveren, en marketingruimte voor BP, Castrol en het Duitse merk Aral veiligstellen.
Audi en BP hebben een overeenkomst gesloten waarbij BP Audi's Formule 1-project zal ondersteunen met duurzame brandstoffen en olie. BP zal de ontwikkeling van Audi's nieuwe V6 turbo hybride aandrijflijn voorzien van brandstoffen en e-vloeistoffen voor temperatuur beheer. Audi F1-CEO Andreas Seidl benadrukt de succesvolle samenwerking tussen Audi en BP in de motorsport.
De samenwerking tussen BP en Audi is niet nieuw; BP heeft al eerder brandstof geleverd tijdens de ontwikkeling van Audi’s nieuwe V6 turbo hybride motor. Bovendien zal BP e-fluids produceren, zoals oliën en vloeistoffen voor thermisch beheer, die essentieel zijn voor de hybride componenten van de wagen.
Audi F1-CEO Andreas Seidl uitte zijn enthousiasme over de samenwerking: “Audi en BP hebben altijd succesvol samengewerkt in de motorsport. We zijn verheugd deze bijzondere samenwerking naar een hoger niveau te tillen in de Formule 1. Audi staat voor ‘Vorsprung durch Technik’ en BP en Castrol streven er ook naar om de beste technologieën op het gebied van brandstoffen en smeermiddelen te leveren. Dit is een perfecte match."
Seidl voegde toe dat deze vroege samenwerking een sterk signaal is voor Audi’s toekomstige F1-fabrieksteam. "We voelen de aantrekkingskracht van het Audi F1-project en zien hoeveel gerenommeerde bedrijven willen samenwerken met Audi in de Formule 1."
De brandstof die BP voor Audi zal produceren, moet afkomstig zijn van bewezen duurzame bronnen, aangezien de FIA streeft naar een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met de nieuwe duurzame brandstoffen.
Audi heeft in het verleden al vaker met Castrol gewerkt, onder andere in de DTM-serie en de World Rally Championship. Castrol leverde smeermiddelen voor de Audi DTM-auto’s tijdens de vorige Class 1 regels, en Aral leverde brandstof aan alle deelnemers tijdens diezelfde periode. Castrol was ook prominent aanwezig op de iconische Group B Audi Quattro en de Audi R18, die drie keer de 24 uur van Le Mans won.
Adam Baker, CEO van Audi Formula Racing, benadrukt het belang van duurzame brandstoffen: "Er zal sterke concurrentie zijn op het gebied van duurzame brandstoffen in de Formule 1 vanaf 2026. Daarom was het belangrijk voor ons om eind 2022 te beginnen met brandstoftests met BP als onze partner."
Baker legde uit dat het verbrandingsproces zeer complex is en alleen geoptimaliseerd kan worden door de motor in combinatie met de brandstofeigenschappen te ontwikkelen. "Bij Audi Formula Racing, waar we ver gevorderd zijn met de ontwikkeling van Audi's F1-aandrijfeenheid, gebruiken we alle drie de door de FIA toegestane eencilinder testbanken intensief voor brandstofontwikkeling. Het is indrukwekkend hoeveel verschillende brandstofvarianten we tot nu toe hebben ontwikkeld ter voorbereiding op ons raceseizoen in 2026. Ik ben ervan overtuigd dat we met BP en Castrol perfect gepositioneerd zijn."
Castrol heeft een lange geschiedenis in de Formule 1, waaronder als titelsponsor van Lotus in 1992 en 1993 en als partner van Williams van 1997 tot 2005. BP heeft ook een rijke geschiedenis in de Formule 1, met eerdere samenwerkingen met Britse teams in de jaren 60 en marketingcampagnes tijdens de vroege jaren van het kampioenschap. BP was onlangs partner van Alpine, waarbij hun Ultimate-merk zichtbaar was op de zijwanden van de cockpit.