Ford geeft toe: overstap naar volledig elektrisch was te optimistisch
Ford heeft zijn ambitieuze plan om in Europa tegen 2030 een volledig elektrisch merk te worden, teruggedraaid. Het Amerikaanse automerk geeft toe dat deze doelstelling te optimistisch was. De realiteit van de markt heeft Ford gedwongen om hun strategie aan te passen en ook na 2030 auto's met verbrandingsmotor aan te blijven bieden.
Enkele jaren geleden zette Ford groots in op de transitie naar een volledig elektrisch aanbod in Europa. Dit leidde tot het schrappen van populaire modellen zoals de Fiesta en Focus, om plaats te maken voor elektrische voertuigen zoals de Ford Explorer en de aankomende volledig elektrische Puma. Echter, de verwachtingen en ambities bleken te hoog gegrepen.
Marin Gjaja, COO van Ford’s elektrische divisie, heeft in een interview met Autocar toegegeven dat het bedrijf te ambitieus was. "We zien het overstappen op volledig elektrisch in 2030 niet meer als een goede keuze voor ons bedrijf en zeker niet voor onze klanten," aldus Gjaja. Hij benadrukte dat de klanten hun voorkeur duidelijk hebben laten blijken en dat de industrie op harde wijze heeft geleerd dat een volledige overgang naar elektrische auto's binnen een dergelijk korte termijn niet realistisch is.
Ford zal nu zijn plannen moeten aanpassen aan de huidige marktrealiteit. Ondanks de introductie van nieuwe elektrische modellen zoals de Capri en de kleinere EV met de voetafdruk van de Puma, blijft de vraag naar verbrandingsmotoren groot. Hierdoor blijft het merk ook na 2030 auto's met verbrandingsmotoren produceren en verkopen.
Deze koerswijziging komt te laat voor modellen zoals de Fiesta en Focus, die inmiddels van de markt zijn gehaald. Toch blijft er hoop voor een mogelijke terugkeer van deze geliefde modellen in een andere vorm. Ford erkent nu de noodzaak om een meer gebalanceerde benadering te hanteren, waarbij zowel elektrische als verbrandingsmotoren een plaats hebben in hun toekomstige aanbod.