Ook Porsche past ambitieuze doelstellingen voor elektrische auto's aan
Porsche heeft zijn ambitieuze doelstellingen voor elektrische voertuigen aangepast omdat de vraag naar EV's achterblijft bij de verwachtingen. Het merk wilde in 2030 80% van zijn auto's volledig elektrisch maken, maar ziet nu in dat deze overgang langer zal duren. Porsche benadrukt het belang van een dubbele strategie die zowel elektrische als verbrandingsmotoren omvat.
Net als vele andere autofabrikanten stelt Porsche zijn doelstellingen voor de elektrificatie van zijn voertuigen bij. Waar de Duitse autofabrikant eerder het ambitieuze plan had om tegen 2030 maar liefst 80% van zijn auto's volledig elektrisch te maken, wordt dit nu minder zeker. Volgens Porsche hangt het halen van dit doel nu af van de marktontwikkelingen en de vraag van de klant. "De overstap naar elektrische auto's laat langer op zich wachten dan we vijf jaar geleden hadden verwacht," aldus een verklaring van het bedrijf aan Reuters.
Porsche benadrukt dat hun productstrategie nog steeds zo is opgesteld dat zij, indien nodig, aan de vraag naar elektrische voertuigen kunnen voldoen. Echter, het merk heeft zijn harde doelstelling om in 2030 80% elektrische auto's te verkopen losgelaten. "Onze dubbele strategie, waarbij we zowel verbrandingsmotoren als elektrische voertuigen blijven ontwikkelen, is belangrijker dan ooit," voegt Porsche toe.
Ondanks de eerdere voortvarende elektrificatie met modellen zoals de Taycan en de aankomende elektrische versies van de Macan en de Cayenne, ziet Porsche dat de marktacceptatie in zijn drie belangrijkste markten sterk varieert. In China is de vraag naar elektrische voertuigen aanzienlijk hoger dan in Europa en de Verenigde Staten, waar de adoptie trager verloopt.
Dit bijgestelde standpunt van Porsche volgt op soortgelijke aankondigingen van andere autofabrikanten zoals Ford en Mercedes-Benz, die ook hebben erkend dat de overgang naar volledig elektrische auto's meer tijd zal vergen dan oorspronkelijk gepland. Voor Porsche blijft het belangrijk om flexibel te blijven en zowel elektrische als verbrandingsmotoren aan te bieden, afhankelijk van de marktvraag en technologische ontwikkelingen in de komende jaren.