Sportstoelfabrikant Recaro vraagt faillisement aan
Je auto aanpassen met aftermarket onderdelen begint steeds lastiger te worden. Eerder schreven we al over velgenfabrikant BBS die faillisement aan heeft gevraagd. Nu volgt ook bekende stoelenfabrikant Recaro. Het merk met een naam die synoniem staat voor kwaliteit en comfort in autostoelen. Dit nieuws, dat via Autocar naar buiten kwam, heeft veel stof doen opwaaien in de autowereld.
Dit nieuws, dat via Autocar naar buiten kwam, heeft veel stof doen opwaaien in de autowereld. Het bedrijf, dat stoelen levert aan grote automerken zoals BMW, Ford en Volkswagen, heeft goedkeuring gekregen voor zelfbeheer tijdens het faillissement van de Esslingen District Court. De toekomst van de 215 werknemers in de fabriek van Recaro in Kircheim unter Teck blijft echter onzeker. Hoewel het bedrijf goedkeuring heeft gekregen voor zelfbeheer, is het nog onduidelijk wat dit precies zal betekenen voor de medewerkers. Er is een dringende oproep gedaan voor transparantie van het management van Recaro om duidelijkheid te verschaffen over de toekomst van hun banen.
De stoelenmaker heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de oprichting door Albert Reutter als carrosseriebouwer. Het merk maakte een belangrijke verschuiving naar autostoelen en kreeg bekendheid door onder andere de stoelen voor de eerste Porsche 911 te verzorgen. Later begon Recaro ook sportstoelen los te verkopen, wat het merk verder op de kaart zette als een toonaangevende speler in de autostoelenmarkt.
Vier jaar geleden ontving Recaro nog een aanzienlijke investering van een Amerikaanse investeerder. Het is belangrijk om te vermelden dat Recaro Automotive GmbH een losstaand bedrijf is en, afgezien van een licentie op de naam Recaro, niets te maken heeft met Recaro Holding. De Automotive divisie was eigendom van de investeringsclub Raven. Deze eigendomsstructuur maakt de situatie complexer, aangezien de toekomst van de verschillende divisies van Recaro nu ook onzeker is.
Gezien de wereldfaam van Recaro zou je haast verwachten dat er een doorstart zal komen. De vraag blijft echter hoe en onder welke voorwaarden dit zal gebeuren. De goedkeuring voor zelfbeheer biedt enige hoop, maar de details en de uiteindelijke uitkomst zijn nog onduidelijk. De impact op de werknemers, de relaties met grote automerken en de algehele merkwaarde van Recaro staan allemaal op het spel.