Definitief: motorrijtuigenbelasting voor EV's vastgesteld tot 2030
Na jaren van onzekerheid en speculatie is er eindelijk duidelijkheid over de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische voertuigen. De Eerste en Tweede Kamer hebben de belastingplannen goedgekeurd, wat betekent dat EV-rijders zich kunnen voorbereiden op nieuwe tarieven die tot 2030 zijn vastgesteld. Dit besluit brengt zowel opluchting als zorgen met zich mee voor de elektrische rijders.
De nieuwe belastingregels voor elektrische auto's zijn definitief. Dit jaar zijn elektrische auto's nog vrijgesteld van mrb, maar vanaf volgend jaar zullen ze een korting van 75% op het mrb-tarief krijgen. Deze korting wordt de komende jaren stapsgewijs afgebouwd: in 2026 blijft de korting 40%, in 2027 en 2028 eveneens 40%, in 2029 daalt de korting naar 35%, en in 2030 naar 30%. Na 2030 verdwijnt de korting volledig, wat betekent dat elektrische auto's dan hetzelfde tarief betalen als brandstofauto's.
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) is blij met de nieuwe plannen omdat er een einde komt aan de onzekerheid rondom de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's. "Daar zijn we erg blij mee, omdat er een einde komt aan de onzekerheid rondom de mrb voor elektrische auto's," aldus een woordvoerder van de VER. Toch is de vereniging ook kritisch: "Door EV's op een gelijke manier te belasten als benzineauto's, valt de motorrijtuigenbelasting flink hoger uit voor een elektrisch voertuig." Het wegenbelastingtarief wordt immers voor een groot deel bepaald op basis van voertuiggewicht, en elektrische auto's zijn door hun accu's steevast honderden kilo's zwaarder dan een vergelijkbare brandstofauto.
Hoewel de duidelijkheid over de belastingregels een positieve ontwikkeling is, maken veel EV-rijders zich zorgen over de hogere belasting na 2030. De hogere belastingtarieven kunnen een rem zetten op de verdere adoptie van elektrische voertuigen, vooral omdat het gewicht van de accu's de belasting flink kan verhogen. De VER benadrukt dat het belangrijk is om de belastingdruk voor elektrische voertuigen in de toekomst goed te monitoren en waar nodig aan te passen om de transitie naar duurzame mobiliteit niet te belemmeren.
Belangrijk om te vermelden is dat het halftarief voor plug-in hybrides (PHEV's) volledig verdwijnt. Vanaf 2025 betalen eigenaren van PHEV's 75% van het mrb-tarief, en per 2026 verdwijnt de mrb-korting voor deze modellen volledig. Dit betekent dat ook eigenaren van plug-in hybrides zich moeten voorbereiden op hogere kosten.