BMW hergebruikt oude dieseltechniek voor nieuwe efficiënte benzinemotoren
BMW heeft een nieuwe technologie gepatenteerd die benzinemotoren efficiënter moet maken door middel van een speciale voorverbrandingskamer. Deze innovatie is gebaseerd op een aangepaste versie van een techniek die vroeger veel werd gebruikt in dieselmotoren. De nieuwe technologie belooft voordelen zoals betere brandstofefficiëntie, lagere emissies en hogere motorprestaties.
In de jaren 80 was de techniek van voorverbrandingskamers vooral bekend bij dieselmotoren, waarbij deze methode zorgde voor betere verbranding bij lage snelheden, soepelere motorwerking en minder geluid. BMW heeft dit concept nu opnieuw vormgegeven voor gebruik in benzinemotoren, zoals blijkt uit een recent gepubliceerde patentaanvraag bij het Europees Octrooibureau in augustus 2024.
Het nieuwe systeem van BMW werkt door een mengsel van brandstof en lucht via openingen in een voorverbrandingskamer te leiden, waar het vervolgens wordt ontstoken. In plaats van directe ontsteking in de hoofdverbrandingskamer, vindt de verbranding eerst plaats in de voorverbrandingskamer. Dit zorgt voor een snellere en efficiëntere verbranding, wat kan leiden tot hogere vermogensdichtheden.
Een belangrijk aspect van het gepatenteerde ontwerp is de verbeterde thermische controle van de bougie. Doordat de grond- en ontstekingselektroden gescheiden zijn, kan de warmte beter worden afgevoerd. Dit voorkomt ongewenste voorontsteking of gloeiontsteking, vooral bij hoge belasting van de motor.
De voordelen van deze technologie zijn merkbaar voor eindgebruikers, zelfs als zij de technische details niet volledig begrijpen. De nieuwe technologie leidt tot een lager brandstofverbruik, verminderde uitstoot, verhoogde motorprestaties en een langere levensduur van de motor. Bovendien is de technologie flexibel inzetbaar, ongeacht de grootte van de motor, van een driecilinder lijnmotor tot een grote V8. Of BMW deze innovatie binnenkort in hun motoren zal toepassen, is nog eventjes afwachten.