Haarlem staat 'laadarm' toe om thuis laden makkelijker te maken
In Haarlem is het binnenkort toegestaan om laadkabels via een arm door de lucht naar elektrische auto’s te leiden. Dit besluit maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun auto thuis op te laden zonder dat de kabel over de stoep loopt.
De gemeenteraad van Haarlem heeft onlangs ingestemd met een initiatiefvoorstel van de ChristenUnie, waardoor de regels rondom het opladen van elektrische auto's zijn versoepeld. Dankzij deze nieuwe regels kunnen inwoners hun laadkabel via een speciale kabelarm over de stoep naar hun auto leiden. Dit biedt een oplossing voor de vele huishoudens zonder eigen oprit, die nu toch hun elektrische auto voor de deur kunnen opladen.
Frank Visser, raadslid van de ChristenUnie, is verheugd over de goedkeuring van het voorstel. Hij stelt dat deze maatregel elektrisch rijden toegankelijker maakt voor een breder publiek en bovendien de druk op het elektriciteitsnetwerk kan verlichten. Dit komt doordat mensen vaker hun eigen opgewekte zonne-energie zullen gebruiken en flexibeler zullen laden.
Haarlem is de eerste gemeente in Nederland waar deze laadkabels door de lucht worden toegestaan. Camille van den Brande van C10, het bedrijf dat de zogenaamde ChargeArm heeft ontwikkeld, ziet het als een belangrijke stap in het ondersteunen van thuisladen in stedelijke gebieden.
Niet alle straten in Haarlem komen echter in aanmerking voor deze oplossing. In straten met vrijliggende fietspaden of smalle wegen waar half op de stoep wordt geparkeerd, blijven kabelarmen verboden. De nieuwe regels moeten nog verder worden uitgewerkt en worden naar verwachting eind 2024 definitief ingevoerd.
Deze aanpassing brengt zowel voordelen als uitdagingen met zich mee. Terwijl het parkeren voor de deur eenvoudiger wordt, kan het ook leiden tot nieuwe burenruzies over parkeerplekken. Toch wordt de ChargeArm gezien als een praktische oplossing voor de toenemende vraag naar laadmogelijkheden voor elektrische auto's.