BMW brengt M5 Touring terug met hybride aandrijflijn en 727 pk
Na veertien jaar afwezigheid keert de BMW M5 Touring terug, nu met een krachtige hybride aandrijflijn die 727 pk levert. Deze stationwagon combineert indrukwekkende prestaties met praktische functionaliteit, en is vanaf begin 2024 leverbaar in Nederland.
Luister mee met de mening van Paul en Robbie:
De nieuwe BMW M5 Touring valt direct op door zijn robuuste en sportieve uitstraling. Het exterieur is flink aangepast ten opzichte van de reguliere 5-serie Touring, met onder meer verbrede wielkasten die de auto 7,5 centimeter breder maken. De krachtige lijnen worden verder versterkt door een agressief ontworpen bumper- en spoilerwerk, en een prominente diffuser aan de achterzijde met vier forse uitlaatpijpen. De M5 Touring komt standaard op 20-inch lichtmetalen velgen aan de voorzijde en 21-inch aan de achterzijde, met de optie voor sportbanden. Voor de liefhebbers van maatwerk zijn er vanaf de introductie tien standaard exterieurkleuren beschikbaar, waaronder M Isle of Man Green metallic en M Marina Bay Blue metallic. Daarnaast biedt BMW Individual Special Request tot wel 150 extra kleurenopties.
Het interieur van de BMW M5 Touring is een combinatie van luxe en sportiviteit. De auto biedt een ruime laadcapaciteit die kan variëren van 500 liter met alle stoelen omhoog tot 1.630 liter met neergeklapte achterstoelen, wat hem zeer praktisch maakt voor dagelijks gebruik. Standaard is de auto uitgerust met Comfort Access en automatische achterklepbediening, wat het laden en lossen vergemakkelijkt. Het interieur is verder voorzien van hoogwaardige materialen, zoals lederen bekleding, en biedt tal van aanpassingsmogelijkheden via BMW Individual.
Daarnaast zijn er technologische hoogstandjes aanwezig zoals het M-specifieke instrumentenpaneel en een groot infotainmentsysteem met ondersteuning voor de nieuwste connectiviteitsopties. De optionele elektrisch wegklapbare trekhaak heeft een maximaal trekgewicht van 2.000 kilogram, wat de M5 Touring ook geschikt maakt voor zware aanhangwagens.
De nieuwe M5 Touring is uitgerust met een hybride aandrijflijn die bestaat uit een 4,4-liter V8-benzinemotor en een elektromotor van 197 pk. Samen leveren ze een gecombineerd vermogen van 727 pk en 1.000 Nm koppel. De auto accelereert in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u, slechts 0,1 seconde langzamer dan de M5 Sedan. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u, maar kan met het optionele M Driver’s Package worden verhoogd naar 305 km/u. De auto heeft een elektrische actieradius van 67 kilometer dankzij een 18,6 kWh accupakket, wat volledig elektrisch rijden in de stad mogelijk maakt. Bovendien kan de M5 Touring op enkel de elektromotor snelheden tot 140 km/u bereiken.
Wat betreft de rijervaring biedt de M5 Touring een uitgebreide set aan M-technologieën, zoals het M xDrive vierwielaandrijvingssysteem, een actief M-differentieel en een adaptief M-onderstel met elektronisch geregelde dempers. De meesturende achteras, die tot 1,5 graden kan draaien, zorgt voor verbeterde richtingsstabiliteit bij hoge snelheden. De M Compound-remmen of optionele carbon keramische remmen zorgen voor voldoende remkracht om de 2.475 kg wegende auto snel tot stilstand te brengen.
De BMW M5 Touring wordt in Nederland aangeboden met een vanafprijs van €146.604. Dit maakt hem slechts iets duurder dan de M5 Sedan, die begint bij €144.347. Vergeleken met andere sportieve stationwagons, zoals de Audi RS6 Avant, is de M5 Touring opvallend competitief geprijsd. De prijs is bijna €78.000 lager dan die van de RS6, wat de M5 Touring een aantrekkelijke optie maakt voor wie op zoek is naar een krachtige en praktische sportwagen. BMW biedt ook tal van opties en M Performance Parts aan om de M5 Touring verder te personaliseren, waardoor klanten hun auto volledig naar eigen smaak kunnen configureren.