Honda's topmanagement: klanten niet te dwingen tot overstap elektrische auto's
De automarkt is het afgelopen jaar flink veranderd. Waar autofabrikanten een jaar geleden nog volop inzetten op elektrische voertuigen (EV’s), lijkt die toekomstvisie nu minder zeker. Steeds meer signalen wijzen op een vertraging in de adoptie van EV’s, en volgens Honda’s topmanagement is een zwakke EV-infrastructuur de grootste boosdoener.
Tijdens Monterey Car Week spraken Kazuhiro Takizawa, president en CEO van American Honda, en Honda's wereldwijde executive vice president Shinji Aoyama over de uitdagingen in de EV-markt. Hoewel de acceptatie van EV’s "gestaag toeneemt", zien zij de vertraging vooral als gevolg van een nog niet volledig ontwikkelde EV-infrastructuur. “Je kunt klanten niet dwingen om van gedachten te veranderen,” benadrukte Takizawa. “Zelfs met incentives zullen mensen in regio's zonder laadstations niet snel overstappen van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen."
Deze zorg wordt ook gedeeld door autodealer Rick Hendrick, die eerder dit jaar al stelde dat de EV-markt pas echt zal groeien wanneer de klanten er klaar voor zijn. “Je kunt klanten niet dwingen iets te kopen wat ze niet willen,” zei Hendrick.
Aoyama benadrukte dat het tijd zal kosten om de transitie naar massale EV-adoptie in de VS te realiseren. Hij legde uit dat de groei van het aantal EV’s op de weg uiteindelijk het tempo van verandering in de infrastructuur zal versnellen, maar dat dit een aanzienlijke maatschappelijke omslag vereist. “Het is geen kwestie van verbrandingsmotoren of EV’s, maar van het aanpassen van het hele ecosysteem,” aldus Aoyama. “Het zal stap voor stap gebeuren.”