ANWB bestrijdt onredelijke blokkeertarieven met nieuwe auto-stopfunctie
De ANWB heeft een innovatieve oplossing geïntroduceerd om elektrische rijders te beschermen tegen onredelijke blokkeertarieven. Met de nieuwe Auto-stopfunctie stopt de laadsessie automatisch zodra de accu vol is tussen 23:00 en 07:00, waardoor onnodige kosten worden vermeden.
Elektrische rijders worden steeds vaker geconfronteerd met hoge blokkeertarieven wanneer hun auto na het voltooien van de laadsessie aan de laadpaal blijft staan. Deze tarieven kunnen flink oplopen, vooral tijdens de nachtelijke uren. De ANWB heeft daarom de Auto-stopfunctie voor laadpassen geïntroduceerd. Deze functie zorgt ervoor dat laadsessies automatisch worden beëindigd zodra de accu vol is tussen 23:00 en 07:00. Laadsessies die vóór 23:00 gereed zijn, worden niet gestopt, omdat de ANWB van mening is dat er dan nog wel redelijkerwijs verwacht kan worden dat de auto wordt weggehaald.
Met deze maatregel wil de ANWB niet alleen elektrische rijders behoeden voor onredelijk hoge laadkosten, maar ook een discussie op gang brengen over de blokkeertarieven. De bond acht het onder bepaalde omstandigheden niet redelijk om deze tarieven te hanteren, vooral wanneer de auto 's nachts aan de laadpaal blijft staan zonder dat de eigenaar hiervan profiteert.
De inspanningen van de ANWB hebben al geleid tot positieve veranderingen. Allego, een van de grootste aanbieders van laadpalen in Nederland, heeft aangekondigd dat ze per 1 september 2024 hun blokkeertarief zullen aanpassen op basis van de feedback van de ANWB. De ANWB is blij met dit besluit en hoopt dat meer aanbieders dit voorbeeld zullen volgen. Idealiter wordt de Auto-stopfunctie van de ANWB Laadpas app op den duur overbodig, omdat laadpaalexploitanten zelf soortgelijke uitzonderingen gaan hanteren.