BMW en Toyota zetten samen in op waterstof: eerste BMW waterstofauto in 2028
BMW heeft aangekondigd in 2028 hun eerste waterstofauto voor consumenten op de markt te brengen, in samenwerking met Toyota. De twee merken breiden hun al bestaande samenwerking uit, waarbij zowel de ontwikkeling van waterstoftechnologie als de infrastructuur wordt verbeterd. BMW gelooft dat waterstof een belangrijke rol kan spelen naast batterij-elektrische voertuigen.
BMW heeft bevestigd dat het in 2028 zijn eerste commerciële waterstofauto gaat lanceren, in samenwerking met Toyota. Hoewel BMW al enige tijd actief is op het gebied van waterstoftechnologie, wordt dit het eerste model dat consumenten daadwerkelijk kunnen aanschaffen. Het nieuwe model zal gebaseerd zijn op een bestaand voertuig, waarbij de focus waarschijnlijk ligt op een SUV-variant, zoals de toekomstige X5.
De samenwerking tussen BMW en Toyota is niet nieuw; de twee autofabrikanten werkten eerder samen aan de ontwikkeling van de BMW iX5 Hydrogen, een waterstofmodel dat deel uitmaakt van een testvloot van minder dan 100 eenheden. De technologie in deze modellen, inclusief de waterstoftanks en brandstofcel, is geleverd door Toyota. Het iX5-model heeft al een indrukwekkend bereik van 313 mijl volgens de WLTP-normen, met een snelle tanktijd van slechts drie tot vier minuten, vergelijkbaar met conventionele benzine- of dieselauto’s.
Hoewel de precieze details van het nieuwe model nog niet bekend zijn, geeft BMW aan dat het een "origineel product" zal zijn dat trouw blijft aan de merkidentiteit. Dit betekent dat de auto niet simpelweg een aangepaste Toyota zal zijn, maar een unieke BMW. Voor de productie van de waterstof-SUV wordt naar verwachting gebruik gemaakt van het CLAR-platform, waarop ook benzine- en hybrideversies van de X5 zijn gebaseerd. BMW en Toyota hebben daarnaast plannen om de waterstofinfrastructuur verder uit te breiden, met nieuwe tankstations en samenwerkingen om het gebruik van waterstofauto’s te stimuleren.
BMW en Toyota hebben beide aangegeven dat waterstofauto's geen vervanging zijn voor batterij-elektrische voertuigen, maar een aanvulling. Beide merken zien waterstof als een waardevolle optie voor grotere voertuigen zoals SUV’s, waar de voordelen van waterstof – zoals een groter bereik en kortere tanktijden – beter tot hun recht komen.