Europese Unie verlaagt voorgestelde invoertarieven voor Tesla en Chinese EV's
De Europese Unie heeft besloten de eerder voorgestelde tarieven voor elektrische voertuigen (EV's) uit China, waaronder Tesla-modellen, te verlagen. Het tarief voor Tesla's uit China wordt aangepast van 9% naar iets minder dan 8%, nadat bedrijven nieuwe informatie hadden verstrekt aan de EU. De herziening is onderdeel van een breder overleg over handelsvoorwaarden tussen de EU en China.
De Europese Unie heeft aangekondigd de voorgestelde invoertarieven voor elektrische auto's uit China, inclusief die van Tesla, licht te verlagen. De nieuwe heffingen voor Tesla-voertuigen, die in de fabriek in Shanghai worden geproduceerd, zullen dalen van 9% naar iets minder dan 8%. Dit besluit is genomen na nieuwe informatie van betrokken bedrijven, waaronder Tesla, die benadrukten dat het Amerikaanse bedrijf minder afhankelijk is van staatssteun dan Chinese autofabrikanten.
De aanpassing van de tarieven volgt op eerdere plannen van de EU om een aanzienlijke tariefverhoging van 20,8% in te voeren op Tesla's uit China. Deze verhoging werd echter eerst verlaagd naar 9% en nu nog verder bijgesteld. Naast Tesla profiteren ook enkele Chinese autofabrikanten die joint ventures hebben met Europese bedrijven van lagere invoerheffingen.
De voorgestelde heffingen maken deel uit van een breder initiatief van de EU om de volgens Brussel oneerlijke concurrentie van gesubsidieerde Chinese bedrijven aan te pakken. Als China niet akkoord gaat met het verlagen van staatssteun, zullen de invoerheffingen voor vijf jaar worden ingevoerd. De definitieve tarieven zullen uiterlijk op 30 oktober 2024 worden vastgesteld. Voor Chinese fabrikanten die niet meewerken aan het EU-onderzoek, blijft het hoogste tarief voorlopig op 35,3%.
Tesla, met zijn grote productiefaciliteit in Shanghai waar meer dan de helft van de wereldwijde productie plaatsvindt, heeft nog niet gereageerd op deze ontwikkelingen.