Benzineauto's winnen terrein op de Europese occasionmarkt
In augustus nam het aandeel van benzineauto's op de Europese occasionmarkt toe, terwijl hybride en elektrische voertuigen slechts minimale groei lieten zien. Dieselauto's verloren daarentegen opnieuw marktaandeel, blijkt uit de nieuwste cijfers van Indicata.
Het aandeel benzineauto's in de Europese verkoop van gebruikte auto's steeg in augustus naar 46,8 procent, een toename ten opzichte van 43,8 procent in juli. Hoewel de verkoop van elektrische en hybride auto's ook groeide, was deze stijging marginaal. Indicata benadrukt echter dat dit niet betekent dat consumenten in Europa hybride of elektrische auto's links laten liggen. In bepaalde landen is de verkoop van batterij-elektrische voertuigen (BEV's) namelijk significant gestegen, terwijl in andere landen mild-hybride (MHEV's) en plug-in hybride (PHEV's) auto's goed presteren.
"Ondanks deze lokale verschillen maken alternatieve aandrijflijnen – zoals BEV's, MHEV's en PHEV's – in heel Europa slechts 24,2 procent van de verkoop uit", aldus Indicata. "Dit laat zien dat consumenten nog steeds aarzelen om volledig over te stappen op alternatieve aandrijvingen en dat er geen eenduidige voorkeur is voor een specifieke technologie."
Verkoop van bijna nieuwe auto's daalt
In heel Europa daalde de verkoop van bijna nieuwe auto's (minder dan een jaar oud) in augustus met 1 procent vergeleken met juli. Op jaarbasis is er echter een stijging van 10,3 procent te zien. Landen zoals Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en Nederland noteerden allen een maandelijkse groei in deze categorie, ondersteund door fabrikanten.
In de markt voor gebruikte personenauto's tot vier jaar oud daalde het marktaandeel van dieselauto's tot 17,5 procent. Voor voertuigen tot twee jaar oud was dat aandeel zelfs lager, op 12,3 procent. Mild-hybride voertuigen behaalden in deze categorie een marktaandeel van 17,3 procent, gevolgd door PHEV's en HEV's met 15,09 procent. Volledig elektrische voertuigen (BEV's) namen nu 10,94 procent van de markt in.
Prijsontwikkeling in Europa
In september daalden de gemiddelde prijzen van gebruikte auto's in de meeste Europese landen met 0,41 procentpunt ten opzichte van de voorgaande maand. Hierdoor liggen de prijzen nu 12,3 procentpunt lager dan in januari 2023. Voor BEV's stegen de prijzen licht, maar de algemene prijsontwikkeling blijft dalend. Indicata verwacht in de toekomst grotere prijsschommelingen, vooral bij BEV's, door de groeiende voorraden.
Ontwikkelingen op de Nederlandse markt
In Nederland blijft het aandeel van dieselauto's in de occasionmarkt dalen en bedroeg dit in augustus slechts 4,7 procent. Mild-hybride voertuigen waren goed voor een marktaandeel van 6,8 procent. Bij gebruikte auto's tot vier jaar oud zakte het aandeel van diesel verder naar 1,1 procent, terwijl het aandeel van benzinevoertuigen daalde tot 43,4 procent. Plug-in hybrides stegen naar 30,86 procent.
In de markt voor auto's tot twee jaar oud is het aandeel van dieselauto's inmiddels verwaarloosbaar, met slechts 0,6 procent marktaandeel. Het aandeel van plug-in hybrides steeg daarentegen naar 33,5 procent, bijna evenveel als het aandeel van benzineauto's, dat 35,97 procent bedroeg.
Prijsdaling in Nederland
De gemiddelde prijzen van tweedehands auto's in Nederland daalden aan het begin van september met 0,3 procent vergeleken met augustus. Dit betekent dat de prijzen nu 11,8 procentpunt lager liggen dan aan het begin van 2023. Dieselauto's zagen een grotere prijsdaling in augustus, wat volgens Indicata een correctie is op eerdere prijsontwikkelingen. BEV-prijzen blijven onder druk staan door een overvloed aan nieuwe elektrische voertuigen op de markt.