Rijden we straks 130 op deze vier trajecten?
Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat op vier snelwegtrajecten mogelijk de maximumsnelheid overdag weer naar 130 kilometer per uur kan. Hiervoor is eerst meer onderzoek nodig naar de stikstofneerslag in natuurgebieden.
Op vier snelwegtrajecten in Nederland wordt onderzocht of de maximumsnelheid overdag weer verhoogd kan worden naar 130 kilometer per uur. Het gaat om delen van de A6, A7 en A37, voornamelijk gelegen buiten de Randstad. Minister Madlener heeft aangegeven dat voor deze verhoging eerst aanvullend onderzoek naar stikstofuitstoot nodig is, alvorens de definitieve beslissing genomen kan worden.
De trajecten die onderzocht worden, beslaan in totaal 133 kilometer snelweg, als de beide rijrichtingen worden opgeteld. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de Afsluitdijk (A7), een deel van de A7 tussen Zuidbroek en de grens met Duitsland, en een stuk van de A37 in Drenthe. De Afsluitdijk is met 25 kilometer het langste traject dat mogelijk in aanmerking komt voor de verhoging.
Hoewel deze verhoging op termijn mogelijk lijkt, benadrukt Madlener dat het nog onzeker is of op alle vier de trajecten de snelheid daadwerkelijk aangepast kan worden. De trajecten zijn gekozen omdat daar mogelijk geen extra maatregelen nodig zijn om stikstofuitstoot of geluidshinder te beperken. Op dit moment geldt op deze trajecten al een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur tijdens de nachtelijke uren.
De minister verwacht in het eerste kwartaal van 2025 een definitief besluit te kunnen nemen. Na de afronding van het onderzoek naar de vier huidige trajecten, wil hij bekijken of er nog andere delen van het snelwegennetwerk zijn waar de maximumsnelheid omhoog kan. Dit zal echter onderdeel zijn van een gefaseerde aanpak, waarbij op termijn mogelijk meer trajecten volgen.