Kuilencrisis zorgt voor bijna half miljoen pechgevallen in Verenigd Koninkrijk
In de eerste negen maanden van 2024 zijn bijna 500.000 auto's in het Verenigd Koninkrijk beschadigd of gestrand na het raken van een kuil in de weg. Vooral in september werden ruim 50.000 incidenten gemeld, wat de groeiende ernst van het probleem flink benadrukt. Deskundigen waarschuwen dat zware regenval het probleem verergert, omdat kuilen zo goed als onzichtbaar worden als ze vol water staan.
Uit gegevens van de Pothole Index van de AA blijkt dat er tussen januari en september 2024 479.656 pechgevallen waren veroorzaakt door de zogenoemde potholes, wat 10.000 meer is dan in dezelfde periode in 2023. Verwacht wordt dat 2024 het aantal van 631.852 meldingen van vorig jaar zal overtreffen, dat toen een vijfjarig hoogtepunt bereikte. De schade aan banden, wielen en ophanging blijft toenemen, terwijl fietsers nog kwetsbaarder zijn; volgens de AA zijn er de afgelopen vier jaar 118 dodelijke ongevallen onder fietsers veroorzaakt door potholes.
Het repareren van de potholes lijkt een steeds grotere uitdaging te worden. Een rapport van de Asphalt Industry Alliance schat dat het oplossen van het probleem in het VK 16,43 miljard pond zou kosten, met meer dan de helft van de wegen die nog maar een levensduur van minder dan 15 jaar hebben. Hoewel er voor de verkiezingen in juli beloften werden gedaan om geld van het geschrapte HS2-project in te zetten voor het repareren van wegen, is er sindsdien weinig voortgang geboekt.
De AA, samen met organisaties zoals JCB, British Cycling en IAM RoadSmart, vormt de 'Pothole Partnership' en dringt aan op extra financiering en duidelijke richtlijnen voor lokale autoriteiten om de wegen structureel te herstellen. Met de aanstaande herfstbegroting hopen bestuurders dat er meer aandacht komt voor wegonderhoud, en dat de regering niet opnieuw voor een lapwerkoplossing kiest.