Mini onthult krachtige John Cooper Works-modellen met nieuwe benzinemotor
Mini introduceert de nieuwste John Cooper Works-modellen, uitgerust met een krachtige benzinemotor. De drie-deurs hatchback en cabriolet behouden hun sportieve karakter, maar er zijn enkele grote veranderingen. Deze modellen markeren mogelijk het einde van de verbrandingsmotor in de John Cooper Works-lijn, aangezien Mini volledig elektrisch wil worden tegen het einde van dit decennium.
Mini heeft zijn nieuwste John Cooper Works-modellen onthuld, zowel in de drie-deurs hatchback- als de cabrioletvariant. Beide auto’s worden aangedreven door een 2.0-liter viercilinder turbomotor van BMW, die nu 231 pk en een koppel van 380 Nm levert. Dit is een aanzienlijke verbetering van 60 Nm ten opzichte van de vorige modellen, maar het vermogen blijft ongewijzigd. De hatchback sprint van 0 naar 100 km/h in 6,1 seconden, terwijl de cabriolet er met 6,4 seconden iets langer over doet. De topsnelheden zijn respectievelijk 250 km/h en 245 km/h.
Een belangrijke verandering is echter het verdwijnen van de handgeschakelde versies. Waar de vorige hatchback JCW nog beschikbaar was met een handgeschakelde zesversnellingsbak, is dit bij de vernieuwde modellen niet langer het geval. In plaats daarvan zijn beide modellen uitgerust met een automatische transmissie met dubbele koppeling. Bestuurders kunnen de zeven versnellingen bedienen met schakelflippers achter het stuur, wat zorgt voor een sportieve rijervaring, maar het nostalgische gevoel van zelf schakelen is verleden tijd.
Wat het exterieur betreft, zijn de nieuwe JCW-modellen direct herkenbaar aan enkele sportieve aanpassingen. De hatchback is voorzien van extra luchtinlaten aan de voorzijde, met verticale rode strepen die bijdragen aan een agressiever uiterlijk. Aan de achterzijde vinden we een centrale uitlaat en meer verticale reflectoren. De cabriolet behoudt enkele designelementen van de vorige generatie, waaronder de achterlichten, terwijl beide modellen beschikbaar zijn met unieke 17- en 18-inch velgen.
Mini biedt voor de hatchback 11 verschillende carrosseriekleuren aan, die gecombineerd kunnen worden met een rood of zwart dak en bijpassende zijspiegelkappen. De cabriolet wordt exclusief aangeboden in de kleur Copper Grey en met een stoffen dak dat voorzien kan worden van een zwart of grijs Union Jack-patroon. Het dak van de cabriolet kan binnen 18 seconden geopend worden, zelfs bij snelheden tot 30 km/h. De hatchback heeft een schuifdak dat ongeveer 40 cm open kan, wat zorgt voor een zonnige rijervaring.
In het interieur vinden we voornamelijk herkenbare elementen uit de standaard Cooper-modellen. Mini voorziet de John Cooper Works van sportieve voorstoelen, een dik stuur en een opvallend rood-zwart kleurenschema. Het 9,4-inch OLED-scherm fungeert als infotainmentsysteem, en ook een Harman Kardon-audiosysteem behoort tot de standaarduitrusting. Opvallend is dat Mini, in navolging van de minimalistische trend, heeft besloten om het traditionele bestuurdersdisplay achterwege te laten.
De prijzen voor de nieuwe John Cooper Works-modellen beginnen in Nederland bij €53.490 voor de drie-deurs hatchback. De cabriolet is iets duurder en heeft een vanafprijs van €59.490. Beide modellen markeren een belangrijk moment in de geschiedenis van Mini, aangezien het merk heeft aangegeven tegen het einde van dit decennium volledig elektrisch te willen worden. Dit zou betekenen dat deze nieuwe JCW-modellen de laatste zijn met een verbrandingsmotor.
Voor liefhebbers van krachtige benzinemotoren is dit misschien wel de laatste kans om een Mini John Cooper Works met een brandstofmotor te bezitten. Tegelijkertijd biedt Mini met deze nieuwe modellen een boeiende mix van prestaties, design en moderne technologie, terwijl ze afscheid nemen van een tijdperk waarin handgeschakelde auto's nog de norm waren in het sportieve segment.