Ford-CEO Jim Farley prijst Chinese Xiaomi EV: "Ik wil hem niet opgeven"

Ford-CEO Jim Farley heeft onthuld dat hij al maanden in een Chinese Xiaomi SU7 rijdt en het moeilijk vindt om er afstand van te doen. Terwijl westerse automakers achterblijven op het gebied van elektrische voertuigen, benadrukt Farley hoe geavanceerd Chinese merken zijn in prijs, technologie en gebruiksgemak. Zijn positieve ervaring met de Xiaomi benadrukt de groeiende concurrentie vanuit China voor westerse autofabrikanten.
Farley, die de Xiaomi SU7 uit Shanghai naar Chicago liet overvliegen, verklaarde in een interview met de Everything Electric Show dat zijn reizen naar China hem tot nieuwe inzichten brachten. "Xiaomi is een industrie-reus en een veel sterker consumentenmerk dan de meeste autobedrijven," aldus Farley. Hij benadrukte dat, hoewel hij normaal gesproken niet graag over de concurrentie praat, de Xiaomi zo goed bevalt dat hij hem niet wil opgeven. De SU7, de eerste passagiersauto van Xiaomi, werd eind 2023 gelanceerd en was binnen 24 uur uitverkocht, met een huidige wachtlijst van zes maanden.
Farley's opmerkingen benadrukken de toenemende kloof tussen westerse en Chinese EV-fabrikanten. Terwijl Chinese merken vooroplopen in batterijtechnologie, software-integratie en betaalbaarheid, blijven Amerikaanse en Europese merken achter. Dit roept de vraag op hoe lang westerse fabrikanten hun positie kunnen handhaven zonder drastische veranderingen, vooral gezien de groeiende invloed van Chinese merken zoals Xiaomi.
De grote vraag blijft echter of westerse autofabrikanten kunnen concurreren, gezien de belemmeringen zoals hoge importtarieven op Chinese voertuigen. Farley’s liefde voor de Xiaomi SU7 onderstreept de noodzaak voor westerse automakers om snel te innoveren, anders dreigen zij ingehaald te worden door hun Chinese tegenhangers.