Porsche's GT3 in 2025: de laatste van zijn soort?
Porsche onthulde eerder deze maand de vernieuwde 2025 911 GT3, waarmee fans opnieuw konden genieten van het iconische model met zijn atmosferische 4.0-liter flat-six-motor. Helaas kondigde Porsche’s GT-lijn-baas Andreas Preuninger aan dat dit mogelijk de laatste pure GT3 zonder turbo of elektrificatie is, door de aankomende Euro 7-emissienormen die in 2027 ingaan.
Preuninger legde uit dat de 4.0-liter motor niet aan de Euro 7-eisen zal kunnen voldoen zonder turbo’s of elektrificatie. “We kunnen deze motor nog twee jaar blijven verkopen, afhankelijk van de markten,” zei hij tegen Autocar. Voor Europese markten betekent dit vrijwel zeker het einde van de GT3 in zijn huidige vorm. In de Verenigde Staten kunnen liefhebbers misschien iets langer genieten van de klassieke GT3, maar de vraag blijft wat Porsche in Europa zal doen.
Porsche heeft twee opties: het toevoegen van een hybride aandrijfsysteem, zoals gebruikt in de 911 GTS Hybrid, of het vervangen van de motor door een turbomotor. Preuninger gaf aan dat het eerste geen ideale keuze is voor de GT3, voornamelijk vanwege het extra gewicht. Porsche’s huidige hybride systeem maakt gebruik van de zwaardere PDK II-versnellingsbak, die meer dan 20 kg toevoegt. Dat gewicht gaat ten koste van de pure rijdynamiek die de GT3 zo geliefd maakt.
Preuninger benadrukt dat turbo’s waarschijnlijk de enige levensvatbare optie zijn, ondanks het afscheid van de atmosferische motor. Hoewel de GT3 hierdoor verandert, heeft Porsche al bewezen dat het merk in staat is om turbo’s zo te ontwerpen dat ze bijna hetzelfde gevoel bieden als atmosferische motoren, zoals al te zien is bij de huidige Carrera-modellen. Ook zou de GT3 waarschijnlijk beschikbaar blijven met een handgeschakelde versnellingsbak, iets wat met een hybride systeem onmogelijk zou zijn.
Of een turbovariant dezelfde rijervaring biedt als de huidige GT3 blijft de vraag. Fans zullen moeten accepteren dat deze motor mogelijk minder “pure” ervaring biedt dan de huidige 4.0-liter. Toch is er vertrouwen in Preuninger en zijn team, die er vast en zeker voor zullen zorgen dat de GT3 van de toekomst nog steeds een echte rijbeleving zal bieden.