Euro NCAP onthult grote tekortkomingen in de rijhulpsystemen van de BYD Atto 3

Euro NCAP raadt aan om niet volledig te vertrouwen op de adaptieve cruisecontrol en rijhulpsystemen van de BYD Atto 3. De organisatie testte de veiligheidsfunctionaliteiten en vond dat de Atto 3 niet voldeed aan de eisen op meerdere punten, vooral bij het herkennen van snelheidslimieten en reageren in noodsituaties.
Tijdens recente testen werd de Atto 3 beoordeeld op zijn assistentiesystemen, met tegenvallende resultaten. Hoewel de auto een vijfsterrenbeoordeling ontving bij de crashtests, viel hij met een "Not Recommended"-score op het gebied van rijhulpsystemen door de mand. Het meest opvallende kritiekpunt van Euro NCAP was dat de adaptieve cruisecontrol niet uitschakelt wanneer de radar of camera wordt geblokkeerd, en de auto herkent tijdelijke snelheidslimieten vaak niet goed, wat tot onnodig remmen kan leiden.
De BYD Atto 3 past daarnaast zijn snelheid niet aan bij het naderen van bochten of kruispunten, wat de bruikbaarheid van de cruisecontrol beperkt, met name op snelwegen. Ook is het systeem niet uitgerust met voetgangers- en fietsersdetectie, en schakelt de rijstrookassistentie zichzelf uit als de bestuurder niet reageert, terwijl de adaptieve cruisecontrol wel actief blijft.
Euro NCAP benadrukt dat het hier enkel gaat om het rijhulpsysteem. Op het gebied van botsveiligheid blijft de BYD Atto 3 goed presteren, maar voor wie van plan is deze systemen op de snelweg te gebruiken, adviseert de organisatie voorzichtigheid.