Duits voorstel voor verbod op achteruit inparkeren om veiligheid voetgangers te vergroten
In de Duitse stad Kiel pleit verkeerswethouder Alke VoĆ voor een verbod op achteruit inparkeren op privĆ©terreinen, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. Het voorstel is vooral gericht op nieuwe parkeerplaatsen en gebieden die gerenoveerd worden, en heeft als hoofddoel om voetgangers en fietsers beter te beschermen tegen risicoās. De haalbaarheid en gevolgen van dit onconventionele idee worden op 5 november besproken binnen het gemeentebestuur.
Alke VoĆ, die namens de Groenen in het stadsbestuur van Kiel zit, stelt dat achteruit inparkeren en wegrijden de kans op ongevallen aanzienlijk verhoogt, vooral voor kwetsbare weggebruikers. Statistieken van de politie in Schleswig-Holstein bevestigen haar standpunt, waarbij 27,2 procent van alle ongelukken in de regio wordt toegeschreven aan achteruitrijden, afslaan of keren. VoĆ wil dat nieuwe parkeerfaciliteiten zo ontworpen worden dat voertuigen voorwaarts kunnen wegrijden, wat vooral op plekken met beperkte zichtlijnen veiliger zou zijn.
Het plan is gericht op toekomstige nieuwbouw- en renovatieprojecten en houdt in dat parkeerplaatsen ruimer moeten worden opgezet, zodat automobilisten voldoende ruimte hebben om vooruit in- en uit te rijden. Kleine garages en parkeerplekken direct aan de straat worden echter uitgezonderd van het verbod. Dit betekent dat de impact vooral zichtbaar zal zijn in grotere parkeerfaciliteiten en nieuw aangelegde terreinen.
De steun voor het voorstel is sterk, vooral binnen de coalitie van de Groenen en SPD in Kiel, die prioriteit geeft aan mobiliteits- en veiligheidsinitiatieven. Tegelijkertijd zijn er ook kritische geluiden, vooral vanuit inwoners en ondernemers. Zij vrezen dat grotere parkeervakken schaarse ruimte in stedelijke gebieden verder zullen beperken en dat de uitbreiding van parkeerruimtes hoge kosten met zich meebrengt. Er wordt tevens betwijfeld of het beperken van achteruit parkeren daadwerkelijk leidt tot een significante veiligheidswinst.
VoĆ onderstreept dat de prioriteit bij verkeersveiligheid ligt en benadrukt dat het voorstel alleen nieuwe situaties zal betreffen. Bestaande parkeerplaatsen blijven ongewijzigd tenzij deze worden gerenoveerd. Het gemeentebestuur bespreekt het voorstel op 5 november, waarna het mogelijk in stemming wordt gebracht.