BMW ziet winst kelderen met 84% door problemen in China
De winst van BMW is in het derde kwartaal fors teruggevallen, mede door verminderde vraag in China en een grote terugroepactie. Het Duitse automerk boekte een nettowinst van 476 miljoen euro, wat een daling van 84 procent betekent ten opzichte van de 2,9 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Naast de lagere verkoopcijfers in China, kostte een defect in het remsysteem BMW honderden miljoenen euro’s.
In september riep BMW wereldwijd 1,5 miljoen auto’s terug vanwege problemen met de remmen. Door de impact van deze actie heeft het bedrijf de jaarprognose moeten bijstellen en heeft het bijna 1 miljard euro gereserveerd voor herstelkosten. Daarnaast werd vorige maand nog een keer 700.000 auto’s in China teruggeroepen vanwege een probleem dat brandgevaar kan veroorzaken. De financiële impact van deze actie is niet meegenomen in de huidige kwartaalcijfers.
De winstmarge van BMW daalde tot het laagste niveau in vier jaar. De automarkt in China, BMW’s grootste afzetgebied, liet een teruggang van 30 procent zien. Consumenten geven minder uit aan luxeproducten en kiezen vaker voor goedkopere lokale alternatieven. De Duitse auto-industrie ondervindt al langer tegenwind door stijgende concurrentie en lagere vraag in zowel China als Europa. Andere fabrikanten, zoals Volkswagen en Stellantis, kampen eveneens met dalende verkoopcijfers en overwegen fabriekssluitingen om de kosten te drukken.