Chery Automobile lanceert revolutionaire solid-state batterijen in Nederland
Het Chinese Chery Automobile bereidt zich voor op de Europese markt met ambitieuze plannen voor nieuwe solid-state batterijen die elektrische auto’s een actieradius van wel 1500 kilometer kunnen bieden. De autobouwer wil zijn eerste modellen met deze technologie vanaf 2027 op grote schaal beschikbaar maken in Nederland. Deze innovaties beloven een einde te maken aan ‘actieradiusstress’ voor elektrische rijders.
Chery, moederbedrijf van de merken Jaecoo en Omoda, zet hoog in op de ontwikkeling van de ‘Kunpeng’-batterijen. Deze solid-state accu’s hebben geen brandbare vloeistof, wat zorgt voor meer veiligheid, en de technologie zou daarnaast een 20% langere levensduur bieden in vergelijking met huidige lithium-ionbatterijen. De nieuwe batterijen zouden in hun eerste uitvoering een energiedichtheid van 400 Wh/kg hebben, wat naar verwachting in 2025 zal toenemen tot 600 Wh/kg. Met die efficiëntie kan elke kilogram batterijvermogen ongeveer vier kilometer aan rijbereik opleveren, wat betekent dat een EV met 300 kilogram accucellen al snel de beloofde 1200 kilometer haalt.
Naast het lange rijbereik biedt de Kunpeng-batterij snelle laadtijden: vijf minuten opladen volstaat voor een bereik van 400 kilometer. Dit maakt het volgens Chery mogelijk om moeiteloos lange afstanden af te leggen zonder uitgebreide laadpauzes. Chery’s eerste voertuigen, waaronder de Omoda E5 en Jaecoo J7, worden in het eerste kwartaal van 2025 verwacht, maar voor de modellen met de Kunpeng-batterij moeten consumenten wachten tot 2027.
Met deze batterijinnovatie hoopt Chery voet aan de grond te krijgen in Europa. De Chinese autobouwer bouwt momenteel een nieuwe fabriek in Barcelona om zijn modellen te produceren en daarmee Europese importheffingen te omzeilen. Hiermee volgt Chery in het spoor van andere grote automerken, waaronder Toyota, dat ook werkt aan solid-state batterijen. Chery’s snelle marktintroductie van deze technologie zou echter een competitief voordeel kunnen bieden in het snelgroeiende Europese EV-segment.
Via: de Telegraaf