Pagani Huayra R Evo laat zich eindelijk horen op het circuit
De Pagani Huayra R Evo was al langer een visueel spektakel, maar het geluid ervan bleef een mysterie. Tot nu. Op het Misano World Circuit in Italië werd de hypercar onlangs vastgelegd terwijl hij zijn indrukwekkende motor liet horen en zien wat hij op het circuit kan.
Autoliefhebber en YouTuber 19Bozzy92 legde de Huayra R Evo vast terwijl deze met precisie en snelheid door de bochten raasde. Onder de motorkap ligt een atmosferische 6.0-liter V12, een zeldzame traktatie in een tijdperk waarin elektrische motoren steeds dominanter worden. Zelfs met een optionele demper, ontworpen om te voldoen aan de FIA-geluidslimiet van 110 decibel, blijft het geluid indrukwekkend. Volgens 19Bozzy92 zorgt de demper er zelfs voor dat het specifieke karakter van de motor – vooral het aanzuiggeluid – beter tot zijn recht komt.
De prestaties van de Huayra R Evo zijn net zo overweldigend als zijn geluid. De V12-R Evo motor levert 888 pk bij 8.750 tpm en 770 Nm aan koppel. Dankzij een langgerekte "codalunga"-carrosserie en een enorme achtervleugel genereert de auto 45 procent meer neerwaartse kracht en 21 procent meer aerodynamische efficiëntie. Met een drooggewicht van slechts 1.060 kilo combineert hij indrukwekkende kracht met lichte wendbaarheid, wat hem op het circuit bijzonder efficiënt maakt.
Ook het dak van de Huayra R Evo is een opvallend detail: de panelen zijn verwijderbaar. Hoewel ze bij deze testsessie op hun plek bleven, zorgt het open dak volgens Pagani voor nóg meer neerwaartse kracht op zowel de voor- als achteras, een toename van vijf procent. En zonder dempers zou het brullende geluid van de motor werkelijk oorverdovend zijn – een ervaring die autoliefhebbers nog lang bij zal blijven.