Vlaams minister van Mobiliteit bezorgd over trajectcontroles
Het gebruik van trajectcontroles in Belgische gemeenten is de afgelopen jaren explosief toegenomen. Deze maatregelen leveren niet alleen verkeersveiligheidswinst op, maar ook aanzienlijke inkomsten voor lokale overheden. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder wil nu onderzoeken of deze controles altijd in dienst staan van de verkeersveiligheid.
Sinds gemeenten in 2021 de bevoegdheid kregen om zelf kleine verkeersovertredingen te beboeten via GAS-boetes, is het aantal trajectcontroles in Vlaanderen meer dan verdubbeld. Volgens cijfers waren er in september 2023 al 350 trajectcontroles actief, terwijl dat er een jaar eerder nog 160 waren. De inkomsten uit deze boetes zijn fors: in totaal werd in 2023 maar liefst 124 miljoen euro geïnd, waarvan een deel afkomstig is van snelheidsovertredingen op deze trajecten. Gemeenten moeten de opbrengsten verplicht investeren in verkeersveiligheidsmaatregelen.
Minister Annick De Ridder benadrukt dat trajectcontroles altijd de verkeersveiligheid moeten dienen en geen verdienmodel mogen worden. Ze wil evalueren of de controles op de juiste plekken staan en of ze niet noodzakelijke infrastructuurmaatregelen in de weg staan. “Het is belangrijk dat we kijken naar de meest kwetsbare locaties en tegelijkertijd andere oplossingen, zoals betere infrastructuur, niet uit het oog verliezen,” aldus De Ridder.
Veel gemeenten zien de trajectcontroles juist als een effectief middel om verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren. In Lo-Reninge, waar de meeste boetes per inwoner werden uitgeschreven (490 euro), benadrukt burgemeester Lode Morlion dat de controles noodzakelijk zijn. “Onze kernen zijn kwetsbaar en historisch, met veel doorgaand verkeer. Andere maatregelen, zoals flitspalen en politiecontroles, haalden onvoldoende resultaat. Dankzij trajectcontroles rijdt nu 99,2 procent van de bestuurders zoals het hoort.”
In Boortmeerbeek, waar de tweede plaats op de lijst wordt ingenomen, ondersteunt burgemeester Karin Derua de maatregel eveneens. “De controles kwamen er na klachten over onveilige situaties bij een school. Sinds de trajectcontrole zien we dat veel meer mensen zich aan de snelheidslimiet houden.”
Hoewel de meeste gemeenten de effectiviteit van trajectcontroles benadrukken, blijft de vraag of ze altijd noodzakelijk zijn. Minister De Ridder wil dat de focus blijft liggen op verkeersveiligheid en niet op financiële opbrengsten. Het blijft afwachten of het onderzoek zal leiden tot een vermindering van het aantal trajectcontroles.
Bron: VRT.be