Kamer debatteert opnieuw over strenge uitstootregels in binnensteden
De Tweede Kamer buigt zich opnieuw over de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) heeft enkele versoepelingen voorgesteld, maar niet iedereen is tevreden.
Volgende week staat het onderwerp zero-emissiezones opnieuw op de agenda van de Tweede Kamer. Dit gebeurde op aandringen van VVD-Kamerlid Hester Veltman, die de voorstellen van staatssecretaris Jansen onvoldoende vindt. Ze vreest dat ondernemers, met name in de logistiek, in de problemen komen door de strengere milieuregels.
Om tegemoet te komen aan eerdere zorgen heeft Jansen besloten om ongeveer de helft van de bestelwagens een jaar extra uitstel te geven, tot 2029. Daarnaast wordt er gesproken over een "boetevrije periode" van een jaar om de overgang naar uitstootvrije zones soepeler te laten verlopen. Veltman noemt dit een stap in de goede richting, maar benadrukt dat gemeenten hun oorspronkelijke plannen grotendeels willen doorzetten.
Coalitiegenoot Olger van Dijk (NSC) is het daar niet mee eens en noemt de versoepelingen van Jansen juist een gebalanceerde aanpak. Hij wijst op het hoofdlijnenakkoord, waarin de autonomie van gemeenten bij het invoeren van emissievrije zones wordt benadrukt.
Uitstootvrije toekomst
Naast bedrijfswagens kijken gemeenten ook naar personenvervoer. Steden als Amsterdam, Utrecht en Eindhoven willen op termijn benzine- en dieselauto’s volledig weren. Amsterdam en Eindhoven hebben plannen om vanaf 2030 uitsluitend emissievrij vervoer in hun binnensteden toe te staan. Voor een landelijke wet die dit mogelijk maakt, staat staatssecretaris Jansen voorlopig echter niet open.