Carlos Tavares verrast met plotseling vertrek als CEO van Stellantis
Carlos Tavares, de eerste en enige CEO van Stellantis, heeft onverwachts zijn functie neergelegd. Zijn vertrek komt terwijl het autoconcern worstelt met interne uitdagingen en marktdruk. Tavares zou zijn contract pas in 2026 beëindigen, maar besloot per direct af te treden.
Stellantis liet weten dat de zoektocht naar een opvolger al in een vergevorderd stadium is, wat erop wijst dat het vertrek van Tavares niet helemaal als een verrassing komt. Totdat er in de eerste helft van 2025 een nieuwe CEO wordt aangekondigd, neemt een interim-comité onder leiding van John Elkann, voorzitter van Stellantis en Ferrari, de dagelijkse leiding over.
Het vertrek van Tavares volgt na een periode van kritiek en interne spanningen binnen het concern. In de afgelopen maanden uitte de 66-jarige Portugees regelmatig zijn zorgen over de bedrijfsvoering. Zo stelde hij dat slechte marketing verantwoordelijk was voor de tegenvallende verkoop van Maserati en wees hij op kwaliteitsproblemen in de fabriek in Sterling Heights, waar veel Ram-trucks reparaties nodig hadden na productie. Ook kampte Stellantis met overmatige voorraden, wat leidde tot een mismatch tussen productie en vraag.
In 2024 werden diverse productielijnen stilgelegd vanwege lage vraag naar modellen zoals de Fiat 500e, Dodge Durango, Maserati GranTurismo, Jeep Grand Cherokee en Fiat Panda. De verkoopcijfers in de VS tonen een daling voor merken als Jeep (-8%), Ram (-24%), Dodge (-24%) en Chrysler (-21%). Zelfs Alfa Romeo, met de recente lancering van de Tonale, liet een daling van 10% zien.
In september schreef de Amerikaanse Stellantis National Dealer Council een open brief aan Tavares, waarin ze zware kritiek uitten op de bedrijfsvoering. Volgens de brief was er sprake van een "snelle achteruitgang" van merken zoals Jeep, Ram, Dodge en Chrysler. De kritiek ging verder: "Het marktaandeel van uw merken is bijna gehalveerd, de aandelenkoers van Stellantis daalt, fabrieken sluiten, ontslagen zijn aan de orde van de dag, en belangrijke managers verlaten het bedrijf."
Daarnaast werd gewezen op rechtszaken van investeerders en leveranciers, stakingen en een verzwakt dealernetwerk. Deze kritiek onderstreepte de onrust binnen het concern, dat wereldwijd 14 merken onder zijn hoede heeft.
Kort voor zijn vertrek gaf Tavares aan dat merken die slecht presteren tot 2026 de tijd hebben om zich te herpakken. Daarna kan hun voortbestaan of verkoop worden overwogen. Ondanks de uitdagingen blijven merken als Lancia en Chrysler voorlopig bestaan, mede door een financiële dekking tot 2026.
Het vertrek van Tavares is niet de enige recente verandering binnen Stellantis. Enkele maanden geleden werden Santo Ficili benoemd tot CEO van Maserati en Alfa Romeo, terwijl Jean-Philippe Imparato en Davide Grasso andere rollen kregen binnen het concern. Imparato werd Chief Operating Officer voor Europa en hoofd van Pro One, de commerciële divisie van Stellantis.
Het vertrek van Tavares markeert een nieuw hoofdstuk voor Stellantis, dat voor grote uitdagingen staat. De focus ligt nu op de zoektocht naar een sterke opvolger die de koers van het concern kan stabiliseren en vernieuwen. Met een interim-leiding en strategische beslissingen in het vooruitzicht, blijft de toekomst van het autoconcern onzeker maar vol potentie.