Westerse luxeauto’s ondervinden zware verliezen op de Chinese markt
Westerse automerken in het luxe- en sportsegment krijgen flinke klappen op de Chinese markt. Vooral merken als McLaren en Maserati zien hun verkoopcijfers dramatisch dalen, met een verlies van bijna 55% in vergelijking met vorig jaar.
Uit nieuwe gegevens blijkt dat de verkoop van merken zoals Maserati, Bentley, Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin en McLaren tussen januari en oktober 2023 gezamenlijk op 11.852 eenheden uitkwam. In dezelfde periode dit jaar zijn dit er slechts 5.346, wat neerkomt op een daling van bijna 55 procent. De grootste verliezen zijn te zien bij McLaren en Maserati, met respectievelijk een afname van 84% en 70% in de verkoop. McLaren verkocht dit jaar slechts 31 auto's in China, een bijzonder slecht resultaat voor het Britse merk.
Ook oktober was een maand van dramatische dalingen. Maserati zag een daling van 77%, Bentley had 14% minder verkoop, Rolls-Royce daalde met 60% en McLaren verkocht 50% minder auto’s. Ferrari, Aston Martin en Lamborghini bleven iets beter presteren, hoewel de cijfers ook daar negatief waren.
De oorzaak van de daling ligt in de huidige economische situatie in China. In tijden van economische onzekerheid zijn consumenten minder geneigd om dure luxegoederen zoals high-end auto's aan te schaffen. Vooral voertuigen met een grotere motorinhoud, zoals die van Ferrari, zijn veel duurder in China dan in andere markten, wat de verkoop verder belemmert.
Volgens expert Tycho de Feijter is deze daling extreem te noemen, en een van de grootste in tijden. Hij wijst erop dat de Westerse merken al winstwaarschuwingen hadden afgegeven, wat nu duidelijk blijkt uit de verkoopcijfers. De trend lijkt niet snel om te keren, waardoor de outlook voor luxeautomerken in China op korte termijn niet rooskleurig is.