BMW’s elektrische M-toekomst: quad-motor technologie in de maak
BMW werkt hard aan een revolutie binnen de M-divisie. De toekomst van M-modellen ligt in volledig elektrische voertuigen met een quad-motor aandrijflijn. Dit ambitieuze project combineert baanbrekende prestaties met innovatie en bouwt voort op de nalatenschap van de huidige verbrandingsmotoren. Een nieuw conceptmodel laat zien hoe BMW deze visie vormgeeft.
Quad-motoren: ongekende prestaties en precisie
Volgens Carsten Wolf, hoofd van de voertuigontwikkeling bij BMW M, zullen toekomstige elektrische M-modellen worden uitgerust met vier motoren. Dit biedt niet alleen "ongekende prestaties," maar ook mogelijkheden die momenteel onvoorstelbaar zijn. Het quad-motor systeem wordt ontwikkeld met geavanceerde dynamische stabiliteits- en aandrijfsystemen die samenwerken als een “orkest”, aangestuurd door slimme controlelogica.
Het testmodel, gebaseerd op de i4 M50, beschikt over unieke verbeteringen zoals carbon-keramische remmen, extra verstevigde carrosseriedelen en aangepaste subframes voor de assen. Hoewel het prototype lijkt op de standaard i4 M50, schuilt er onder het oppervlak een volledig nieuwe architectuur die is ontworpen om de verwachtingen van een elektrische M-rijervaring waar te maken.
Innovatie in de praktijk
De ontwikkeling van het prototype brengt natuurlijk uitdagingen met zich mee. BMW benadrukt openlijk dat tests niet altijd volgens plan verlopen. In een voorbeeld moest een testvoertuig met een lege batterij worden gestart door een X7 nadat een wijziging aan de AC-compressor het probleem niet oploste. Dit onderstreept BMW’s commitment aan het verfijnen van hun technologie om het gewenste prestatieniveau te bereiken.
Simulaties spelen een grote rol in het ontwikkelproces, maar BMW erkent ook de beperkingen hiervan. Met een volledig nieuw concept zoals een quad-motor systeem, was het noodzakelijk om al in een vroege fase fysieke prototypes te bouwen. Hiermee kan BMW de echte rijervaring optimaliseren, iets wat simulaties niet volledig kunnen bieden.
Wat brengt de toekomst?
De feedback op het quad-motor prototype was veelbelovend. M-baas Frank van Meel heeft bevestigd dat een elektrische sedan met M3-prestaties in ontwikkeling is. Naar verwachting komt dit model rond 2027 of 2028 op de markt. Tegelijkertijd blijft BMW vasthouden aan verbrandingsmotoren; een nieuwe generatie van de benzine-aangedreven M3 (codenaam G84) staat gepland voor productie in 2028.
Met deze dubbele strategie richt BMW zich op een breed publiek. Terwijl elektrische voertuigen steeds dominanter worden, blijft er gelukkig ruimte voor de iconische inline-zescilinder motoren die M-fans al decennia waarderen.