Chinese auto-export blijft groeien en nadert record 4,8 miljoen voertuigen
De Chinese auto-industrie zet een indrukwekkende groei neer. Met een stijging van meer dan 25 procent in vergelijking met vorig jaar heeft het het exportvolume een nieuw hoogtepunt bereikt.
In de eerste tien maanden van 2024 heeft China 4,8 miljoen voertuigen geëxporteerd, een toename van 25,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alleen al in oktober werden 542.000 voertuigen geëxporteerd, wat 11 procent meer is dan in oktober 2023. Dit blijkt uit gegevens van de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).
China is wereldwijd de grootste auto-exporteur, 84 procent van deze export bestond uit personenauto’s. Hiervan werd 78,7 procent gevormd door voertuigen met een verbrandingsmotor (ICE). De export van deze voertuigen steeg met 29,7 procent naar 3,8 miljoen eenheden. De uitvoer van elektrische en hybride voertuigen nam ook toe, zij het bescheidener, met een stijging van 6,3 procent naar 1,3 miljoen voertuigen.
Onder de fabrikanten blijft Chery Automobile koploper met een exportvolume van 829.000 voertuigen in 2024. SAIC volgt met 664.000 eenheden, terwijl Geely en Changan elk meer dan 400.000 auto’s exporteerden. Great Wall Motor en BYD blijven net boven de grens van 300.000 eenheden. Tesla, dat uit de top tien werd gestoten door Jiangsu Yueda Kia, exporteerde 216.000 voertuigen.
Export naar Europa
België blijft een belangrijke toegangspoort voor Chinese voertuigen naar Europa en stond op de vijfde plaats als exportbestemming, met 182.504 geïmporteerde auto’s in de eerste acht maanden van 2024. Het gaat hierbij voornamelijk om elektrische en hybride voertuigen.
Hoewel er in de eerste negen maanden van dit jaar 1,9 procent minder voertuigen vanuit China naar de Europese Unie werden geëxporteerd dan in dezelfde periode van 2023, verwacht de CAAM dat het jaarvolume van 2023 alsnog wordt overtroffen. Om dit te bereiken, moeten in de laatste drie maanden van het jaar gemiddeld 77.000 voertuigen per maand Europa binnenkomen.
Met het oog op groeiende markten in Rusland, Mexico, het Midden-Oosten en Brazilië, is de prognose dat China zijn positie als leidende auto-exporteur verder zal versterken.