Vanaf 2025 betalen elektrische auto’s voor het eerst BPM
Vanaf 2025 introduceert de overheid een vaste BPM-heffing van 667 euro voor volledig elektrische auto’s. Dit besluit stuit op kritiek van autofabrikanten, die ervoor kiezen om deze kosten niet door te berekenen aan consumenten.
Fabrikanten vangen BPM zelf op
Om elektrisch rijden betaalbaar te houden, hebben diverse importeurs besloten de BPM-verhoging niet door te schuiven naar de klant. Onder andere Toyota, Lexus, Audi, Peugeot, Fiat en Volvo nemen deze kosten voor hun rekening. Hierdoor blijven de prijzen in 2025 gelijk aan die van 2024, ondanks dat de overheid elektrische auto’s extra belast. Naast BPM wordt ook wegenbelasting op BEV’s ingevoerd, in eerste instantie tegen een kwarttarief. De komende jaren wordt die korting stapsgewijs verder afgebouwd.
Belastingen op elektrisch rijden nemen toe
De belastingvoordelen voor elektrische auto’s zijn bijna volledig verdwenen. Alleen de korting op de wegenbelasting blijft voorlopig bestaan. Ook de SEPP-subsidie, waarmee particulieren een nieuwe of tweedehands elektrische auto met korting konden aanschaffen, stopt in 2025. Automerken benadrukken dat zij met hun keuze willen blijven bijdragen aan een duurzame toekomst en het aantrekkelijk houden van milieuvriendelijke aandrijflijnen.