Stellantis zet productie elektrische Fiats en Maserati’s opnieuw stil
De vraag naar elektrische auto’s blijft in Europa achter, en dat raakt autofabrikanten hard. Stellantis stopt daarom opnieuw tijdelijk met de productie van zijn elektrische modellen in Italië.
In de Mirafiori-fabriek, waar onder andere de Fiat 500e en Maserati GranTurismo worden geproduceerd, ligt de assemblage al maanden met regelmaat stil. Bijna alle voertuigen die hier worden gebouwd, zijn volledig elektrisch (97 procent). De productie van de Fiat 500e ligt nu stil tot 20 januari 2025, terwijl de Maserati-lijn twee weken langer gesloten blijft. Stellantis is niet de enige producent die de productie van elektrische voertuigen pauzeert; ook Ford en Volkswagen hebben hier al mee geworsteld.
Grote zorgen bij Maserati
Hoewel Fiat nog relatief goed presteert binnen Stellantis, verkeert Maserati in zwaar weer. De verkoop van het luxemerk daalde in de eerste drie kwartalen van 2024 met bijna 60 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit leidde in de eerste helft van het jaar tot een verlies van 82 miljoen euro.
Deze daling komt als een verrassing, omdat Maserati de laatste jaren fors heeft geïnvesteerd in nieuwe modellen zoals de MC20, Grecale en GranTurismo. Stellantis-topman Carlos Tavares, die onlangs opstapte, noemde marketing als belangrijkste oorzaak van de problemen.
Focus op marketing
In september gaf Tavares aan dat Maserati onvoldoende zijn doelgroep weet te bereiken. “We hebben de afgelopen jaren veel verbeterd aan onze kwaliteit. Nu moeten we zorgen dat we onze boodschap effectief overbrengen aan potentiële klanten. Dat schiet nu tekort,” verklaarde hij destijds.
Stellantis blijft tot 2026 investeren in Maserati, Alfa Romeo, Lancia en DS. De merken moeten in die tijd bewijzen dat ze winstgevend kunnen zijn om hun toekomst veilig te stellen.