De meest iconische viercilindermotoren aller tijden
Viercilindermotoren vormen al decennialang het fundament van de autowereld. Deze kleine knalmotoren zijn te vinden in alles van stadsauto’s tot rallywagens. Maar natuurlijk niet alle viercilinders zijn gelijk. Sommige hebben geschiedenis geschreven dankzij hun prestaties, ongekende betrouwbaarheid of unieke technologie. Wij zetten de meest legendarische viercilindermotoren op een rij en bekijken wat deze vierpitters nou zo interessant maakt.
Alfa Romeo Twin Spark 16V (150 pk)
Alfa Romeo staat bekend om zijn passie voor techniek en design, en de Twin Spark-motor is hier een prachtig voorbeeld van. Deze 2.0-liter motor met 16 kleppen en dubbele ontsteking leverde 150 pk en zorgde voor een emotionele rijervaring in modellen als de Alfa 156 en GTV. Dankzij de innovatieve ontstekingstechniek wist de Twin Spark een efficiëntere verbranding en betere prestaties te leveren. Zelfs na de overname door Fiat in 1986 bleef Alfa trouw aan deze technologie, waardoor de motor een blijvende indruk heeft achtergelaten in de autowereld.
BMW S14B20 uit de 320is (192 pk)
In de jaren ’80 bracht BMW de legendarische M3 E30 uit, aangedreven door de S14-motor. Speciaal voor markten als Italië en Portugal, waar belastingregels motorinhouden boven de twee liter bestraften, ontwikkelde BMW de S14B20. Deze 2.0-liter viercilinder leverde 192 pk en had een hoger toerenbereik dan zijn grotere broers. Het resultaat? Een motor die geliefd is bij liefhebbers van klassieke motorsport en tuning, en nog steeds hoog in aanzien staat vanwege zijn prestaties en betrouwbaarheid.
Honda F20C uit de S2000 (250 pk)
Geen lijst van iconische viercilinders is compleet zonder de Honda F20C. Met een toerenlimiet van maar liefst 9.000 rpm bood deze 2.0-liter motor een ongeëvenaarde rijervaring in de Honda S2000. Dankzij Honda’s VTEC-technologie leverde de F20C 250 pk, wat neerkomt op 125 pk per liter wat destijds een wereldrecord was voor atmosferische motoren. Het vermogen bouwt soepel op tot aan de rode lijn, wat van de S2000 een favoriet maakte onder sportwagenliefhebbers.
Mercedes-AMG M139 (421 pk)
In het moderne tijdperk heeft Mercedes-AMG bewezen dat viercilinders nog steeds indruk kunnen maken. De M139 is met 421 pk de krachtigste viercilinder in serieproductie en wordt gebruikt in de AMG A45 S. Dankzij een geavanceerde Twinscroll-turbo en een koppel van 500 Nm ramt deze motor in minder dan vier seconden naar de 100 km/u. Ook wordt de M139 in hybride configuratie toegepast in de nieuwste AMG C63, waarmee de motor zijn veelzijdigheid en kracht onderstreept.
Subaru EJ22 Turbo uit de Impreza WRX STi (280 pk)
Subaru’s boxermotoren zijn al decennia het kloppend hart van hun modellen, en de EJ22 Turbo is een van de meest iconische. Deze motor, bekend uit de Impreza WRX STi, leverde 280 pk en werd beroemd in de rallysport. Dankzij zijn lage zwaartepunt en betrouwbaarheid werd de EJ22 een favoriet onder liefhebbers van all-wheel drive en sportieve prestaties. Het succes in de WRC, met coureurs zoals Colin McRae, versterkte de legendarische status van deze motor.
Toyota 1.8 VVT-i uit de Prius Hybrid (98 pk)
Hoewel niet gebouwd voor snelheid, heeft Toyota’s 1.8-liter VVT-i-motor de wereldwijde mobiliteit veranderd. In combinatie met de Hybrid Synergy Drive maakte deze motor de Toyota Prius een pionier in duurzaamheid. Het innovatieve Atkinson-cyclusontwerp verhoogde de efficiëntie, terwijl de lage onderhoudskosten en betrouwbaarheid ervoor zorgden dat deze motor een vaste waarde werd in taxi’s en bezorgdiensten wereldwijd. Prius-modellen met meer dan 600.000 kilometer op de teller zijn geen uitzondering, en dat is toch best bijzonder!
Volvo B230FB Red Block (131 pk)
Volvo’s Red Block-motoren, zoals de B230FB, staan bekend om hun robuustheid. Deze 2.3-liter motor, waar je vast ooit wel eens van gehoord hebt, kon gemakkelijk 600.000 kilometer aan zonder grote reparaties. Dankzij de eenvoud in ontwerp en de mogelijkheid om zelfs een gebroken distributieriem te overleven, is deze motor een symbool van betrouwbaarheid. Hoewel hij niet uitblinkt in sportiviteit, blijft de Red Block geliefd bij liefhebbers van klassiek Zweeds vakmanschap.
VW EA888 (220 tot 290 pk)
Volkswagen’s EA888 is een schoolvoorbeeld van veelzijdigheid en prestaties. Deze 2.0-liter turbomotor, gebruikt in onder andere de Golf GTI, combineert een soepel karakter met indrukwekkende kracht. Dankzij technologie zoals een geïntegreerde uitlaat in de cilinderkop en een efficiënte turbo, levert de EA888 topprestaties met behoud van betrouwbaarheid. Het brede vermogen, gecombineerd met een lage onderhoudsbehoefte, maakt deze motor een favoriet bij zowel fabrikanten als tuners.